Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 13 december 2010

Skumtomtefudge

Alltså! Skumtomtar is da´shit! Har sett flera bloggare, bla Matplatsen och Gourmetmorsan, som gjort snygga rosa Fudge smaksatta med skumtomtar. Var ju bara tvungen att testa!!!

12 st skumtomtar
50 g smör
1 dl vispgrädde
2 dl strösocker
150 g vit choklad

Blanda alla ingredienserna, utom den vita chokladen, i en kastrull. Smält ihop på svag värme.

Låt småkoka på svag värme i ca 10 minuter under omrörning. Visst är det underbar färg!!

Blanda i den vita chokladen och rör tills den smält och massan blivit blank. Ta av kastrullen från spisen och fortsätt röra tills massan blivit ljus och svalnat lite. Häll upp i en bakplåtsklädd form och låt stelna i kylen. Skär i bitar.


Vet inte varför de blev lite sådär vita men spelar ingen roll för de blev ljuvligt goda och lena i smaken. Om ni inte testat så gör det!! Busenkelt!!

11 kommentarer:

charlotta sa...

ååååh, vad duktig du är! gör du hemleveranser till sjuklingar?

Erika - Bakglädje sa...

Har sett denna fudge på flera ställen och blir mer och mer sugen att prova.

Cupcakesfluffan sa...

Så mumsigt det ser ut, sambon har käkat upp hela lådan med skumtomtar som vi vann på Liseberg så jag får ta och köpa nya om jag skall testa detta recept :-)

sana sa...

Åh...vad de ser gott ut!

Erka Perka sa...

Vilken rolig fudge! Har aldrig gjort fudge. Blir mer och mer sugen på att prova på.

Kaksmulan sa...

Hittade några bortglömda tomtar i en påse så nu har jag också gjort tomtefudge men jag gillar nog tomtarna bättre som de är om jag ska vara helt ärlig ;)

Johanna sa...

mmmm mums juh !tänkte göra fudgen ikväll men den vita chokoladen var slutt ! :)
så det blev en kladdkaka..

Cecilia sa...

Coolt med skumtomtefudge, tycker jag. Och inte bara för att de är rosa, det är det här med att smälta ner tomtar jag gillar :)

Sockertussen sa...

Vilken bra idé att göra fudge med tomteskum!
Min sambo älskar det han skulle trilla av stolen ifall jag gjorde en den här till honom, tack för receptet =D

Sabina sa...

Vilken kul idé :D

Gunnar sa...

Det här låter ju så läckert tokigt så det bara måste testas! Tack för tipset!