Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 17 december 2010

Gå inte ut utan broddar!!

Nyss hemkommen från en trevlig tjej-jul-mys-kväll hos Hanna. Tiden går snabbt och vi har inte träffats sedan hon gifte sig i somras. Mycket att prata om. Kristin lyckades pricka in en helg i götet i sitt hektiska och häftiga liv. Camilla o lilla Tuva skulle också varit med men vädret ville annorlunda. Men jag, Hanna och Kristin fick en mysig och god kväll tillsammans.

Glögg, pepparkaka med mögelost i "salongen". Är ju såå gott!! Just denna sortens glögg var tyvärr mindre god (Herrljungas ekologiska alkoholfria).

Till varmrätt fick vi Ugnsbakad Lax i en Apelsin- och Rosmarinsås. Sallad, kokt potatis och ugnsbakad selleri till det. Supergott!!

Till kaffet åt vi en Pepparkakskladdkaka med Lingongrädde som jag slängt ihop. Blev lite improvisation av ett kladdkaksrecept som jag kryddade med pepparkakskrydda och hackade valnötter. Blev en hit!

150 g smör
100 g mörk choklad
4 dl strösocker
1 krm salt
1 msk vaniljsocker
3/4 dl kakao
2 1/2 dl vetemjöl
1 näve valnötter, hackade
ca 2 tsk pepparkakskrydda
3 ägg
  • Smält smöret och lägg i hackad mörk choklad. Låt chokladen smälta i smöret.
  • Blanda alla de torra ingredienserna i en skål.
  • Tillsätt ägg och smörblandningen och rör ihop till en jämn smet.
  • Kläm ett bakplåtspapper i botten på en en rund form med löstagbar kant, ca 25 cm i diameter eller smörj en rund form i samma storlek. Häll smeten i formen och grädda i ca 40 minuter i 150 grader.
  • Låt kakan svalna. Servera med grädde blandad med en matsked lingonsylt.

Gjorde en praktvurpa på väg från bilen till Hanna ikväll. Sååå halt överallt och hjälper i vissa lägen inte att gå med pytte pytte små steg. Hade kakan i en papperspåse och den gjorde jag allt för att rädda. Fick på något sätt upp armen i luften så att kakan inte ens nuddade marken. Men slog i mitt ben lite granna och ska bli intressant vilken färg på blåmärke det blir i morgon...

Apropå i morgon.... Då ska jag försöka ta mig ut på stan tidigt för att shoppa de sista julklapparna. Hoppas på lite mindre is på gatorna och inte så mycket folk i just de affärer jag tänker gå i.

5 kommentarer:

MÅ Gott sa...

Aj, aj, aj, tur att inte kakan flög i väg. :)

Låter som en god julklaka med pepparkakssmak på kladdkakan.

Mårtenssons kök sa...

Tack!
Hoppas du inte slog dej för hårt, ta det lugnt i halkan...

Ha en fortsatt skön lördag!

Charlottes matblogg sa...

Laxen låter supergod, var har du hittat det receptet? Låter som en hur god kväll osm helst =)

charlotta sa...

det är helt livsfarligt att gå omkring i göteborg nu. tyvärr är det antingen trappa eller nerförsbacke som gäller för oss när vi ska ta oss till vagnen så jag överväger att sätta en pulka vid nerförsbacken och åka ner dit istället för att halka.

skönt att det gick bra för kakan (och dig) i alla fall. den ser ljuvlig ut!

Sandra sa...

Mmmm... Pepparkakskladdkaka lät gott!!!