Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 21 december 2010

Rödbetssallad

Till Julköttbullarna gjorde jag Rödbetssallad. Det måste man ha på julbordet tycker jag. Helst hemmagjord. Lite mindre majonäsig och konstgjord än köpt. Och inte speciellt svårt att göra heller... Och äntligen fick jag användning för mina rödbetor som jag la in i höstas.

ca 2-3 dl hackade inlagda rödbetor
1 Ingrid Marie-äpple, skalat och tärnat
ca 10 cm strimlad purjolök
2 msk majonäs
2 dl grekisk yoghurt
Salt och peppar

Blanda alltihop och smaka av med salt och peppar. Mängd yoghurt går att variera beroende på hur fast/rinnig/krämig man vill ha den. Ja, alla ingredienserna går att ta lite efter tycke och smak!


Tycker att det blir fräscht och syrligt med yoghurt. Så kan man äta lite mer:).

I kväll har jag varit på förhandsvisning av Änglagård. Kan jag verkligen rekommendera om ni går på bio i julhelgen. Har premiär över hela landet på Juldagen. En härlig film med många skratt i en underbar miljö. Får en att glömma att det är iskallt ute. Brrr....

Johan sitter på golvet och slår in julklappar för fullt. Lite julmusik ur högtalarna. Ja, nu är det inte många dagar kvar till Jul. Längtar!!

6 kommentarer:

celine sa...

det blir så fin färg på rödbetssallad! :)

Johanna sa...

Mmm röbetssallad är ett måste på mitt Julbord. Jag bara älskar det!

Cupcakesfluffan sa...

Så härligt, rödbetssallad brukar alltid mamma göra till julbordet

charlotta sa...

i like rödbetssallad! tror faktiskt att det kan vara något av det bästa jag vet på julbordet.

hoppas att det går bra att komma ner till skåne! strular det så kör jag och calle imorgon på eftermiddagen.

(och kom in och shoppa skålen så kan jag ge dig lite rabatt :)

Mårtenssons kök sa...

Så fin skål salladen fick ligga i. Färgerna påminner om att det finns en årstid som heter vår oxå, fast det just nu känns som den ligger väldigt långt borta i tiden...

Anna sa...

Jag har tänkt se Änglagård i mellandagarna, låter härlig tycker jag! Vad gott det låter med yoghurt i rödbetssalladen, det måste jag prova! Tycker den alltid är så himla majonäsig den man köper. God jul till dig ♥ kram Anna