Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 20 december 2010

Julköttbullar

Det ska lukta jul och det ska smaka jul. Hela tiden. För efter julafton är man så trött på all julmat så man bara vill spy på det. Eller nästan! Kanske en skinksmörgås...

I går gjorde jag Julköttbullar. Med lite lagom julsmak.

400g nötfärs
1/2 gul lök
1 tsk salt
nymalen svartpeppar
1 tsk malen kanel
1/2 tsk malen ingefära
1 msk potatismjöl
1/2 dl örter (persilja och basilika hade jag)
1/2 dl vatten
smör till stekning
  • Skala och riv löken fint.
  • Blanda färsen med salt och kryddor.
  • Tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop till en slät färs.
  • Forma köttbullar med blöta händer.
  • Bryn i omgångar i en stekpanna. Efterstek gärna i ugn på 175 grader i 8-10 minuter.
Till köttbullarna hade jag lite Rostade Rotfrukter med julsmaker. Potatis, palsternacka och morot i strimlor. Ringla olivolja över och dra några varv med pepparkvarnen. Rosta i ugn på 200 grader tills de är mjuka. Krydda med flingsalt, malen ingefära, flytande honung och hackad persilja. Blanda runt och rosta ytterligare ett par minuter. Strimla purjolök och blanda i före servering.

6 kommentarer:

Pernilla sa...

mmm, palsternacka. jag skulle nog kunna leva på det, ska nog försöka få min mamma att förstå att vi ska ha det på julbordet i år...

det gick fint med rundgångsmiddag trots halkan, mest för att vi åkte spårvagn överallt kanske ;)

Christer sa...

Ser riktigt gott ut!

tina sa...

Längtar efter julmaten så att jag måste titta bort när jag matbloggssurfar. Tur att det är julafton snart!

Remsan sa...

Tack för tipset!
Ja, nu börjar man bli sugen på julmat...

Cupcakesfluffan sa...

Så mumsigt, nu blir jag allt sugen på hemmalagade köttbullar

charlotta sa...

pratade med mina föräldrar igår, de hade rullat köttbullar för glatta livet. och gjort brunkål och grönkål och typ tusen andra saker. åh, vad jag längtar hem nu!