Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 10 december 2010

Gyllene gul fredagsfika

Efter att ha diskat i vårt lilla kök på jobbet i en vecka så belönas man med att bjuda på fredagsfika. Nu i jul- och lussetider valde jag att bjuda på Leilas Saffranskaka. Snygg gul färg och supergod!

3 st ägg
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
0.5 g saffran
1 msk rom
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
  • Smält smöret tillsammans med saffran, rör i mjölk och rom, blanda det med äggsmeten.
  • Smörj en sockerkaksform med smör och "bröa" med kokosflingor.
  • Grädda kakan i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
  • Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller.
  • Pudra över florsocker vid servering.
I kväll har det varit fest i lilla lyan. Johan kom hem med en bukett med röda rosor. Och det tillhör inte vanligheterna... Färska räkor och oxfilé. Nobelmiddag och Idolfinal på TV. Mätt och belåten. Johan sover redan bredvid mig i soffan. Ont i foten efter att ha trampat på en spik idag på jobbet. Kan knappt stö på den. Hoppas det känns bättre imorrn när vi ska springa på stan och köpa julklappar.

Må bäste Idol vinna!!!

4 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Saffranskakaär så gott, gjorde saffransmuffins igår

charlotta sa...

wow, cool färg på den där kakan! saffran i kakor blir riktigt, riktigt fint.

hoppas att ni får en fin helg!

Michael sa...

saffranskaka, en gång för 20 år sen gjorde jag mig till och bakade en saffranskaka som innehöll grötris. det var bara jag som gillade den :( alla andra åt den lättvispade grädden till. undrar om jag har kvar receptet nånstans. det kanske var förmycket vuxensmak. blommor - inte till vanligheten. sånt går att öva upp, fast P och jag har delat på uppgiften med blommor.

Erika - Bakglädje sa...

Det såg väldigt gott ut. Gillar saffran i kakor.