Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 6 augusti 2012

Lite hjälp på traven

Börjar bli riktigt dagvill! Tydligen måndag i dag och Johans sista semestervecka är inledd. Vi har bestämt oss för att hålla oss hemma och göra lite dagsutflykter denna veckan. Tyvärr verkar inte vädret vilja detsamma. För om man ska åka ut i skärgården är det ju så mycket trevligare med sol eller i alla fall uppehåll.

Så i dag tog vi en promenad till stan. Knappt varit där på hela sommaren. Precis när vi kom in kom regnet. Och det var inte lite regn. Det blev trångt i Nordstan med turister och andra yra hönor. Helt plötsligt kändes det som hösten var här. Regn, grått, mörkt och "murriga" färger på kläderna som hänger i skyltfönsterna. Jag gick förbi Bokia och fyndade två kokböcker för endast 39 kronor styck. Gillar Jamie Olivers enkla recept och goda smaker och även i grillboken fanns otroligt mycket gott!


När vi var i Ullared, för några veckor sedan, sprang jag på dessa små påsar med Tina Nordströms kryddblandningar Jättegott. Har sett dem i en del tidningar men inte i butik. I kväll testade vi kryddorna till kyckling - Dragon och senap. Kanske inte Jättegott men helt ok! Och framförallt enkelt.

Fräste lite strimlad gul lök (skulle vara schalottenlök) och kyckling i bitar. Kryddblandningen skulle steka med men jag öste på den tillsammans med grädde och vatten. Sen skulle det koka ihop i en kvart och smakas av med dijonsenap. Mycket smak och mycket sås (märks att det är en skåning som ligger bakom:)). Någon som testat? Återkommer med resultatet av kryddblandningen till Lax.

Jättegott?

Kyckling, råris, sallad och massor av sås

Oliver hade redan ätit när vi åt så vi fick underhålla honom med lite majs. Så söt han är när han sitter och pillar med sina små majskorn. Och så glad han blev när han fick hela burken! Såg ut som han knappt trodde det var sant!! Gullefjun!


By the way! Lämnade blod i dag när jag var i stan. Första gången sedan jag fick barn. Känner mig så duktig när jag lämnat blod. Lämnar ni? Om inte - gör det! En god gärning!

8 kommentarer:

Malin`s Diner sa...

Åh, en hel burk majs, lyllos Oliver ;o)

Har inte testat dem, kanske får leta upp i butiken. Bra att ha hemma så klart.

Kram Malin

Linda-matstugan sa...

Jepp, testat den med lax. La till räkor också har jag för mig, tyckte den blev riktigt god och lätt att göra som sagt. Kram!

Mårtenssons kök sa...

Go sås, myed sås - de e en redi skåning de!

Vilken majslycka och vilken koncentrerad blick han arbetar med.

Anonym sa...

o vad duktig oliver är inte så lätt att fiska upp dom små kornen. o han är en riktig johansson på frisyren Jättegullig.

Eleonore sa...

Har sett de kryddblandningarna men inte provat än men kanske ska göra det då, härligt att de är smakfulla! :)
Haha nej jag trodde aldrig att Elsa skulle kunna ha 50 såhär länge som 1-2 månader men är ju en liten tjej vi fått :)

Tant Gul sa...

Du får ursäkta men, jag tappade helt bort text och recept när jag såg bilden på din lille Oliver. Så fin han är!

Anonym sa...

Duktiga du och skönt att det inte bara är vi som far och flänger på semestern ; ) kramar Sofia sötis lillkillen

Rebecka sa...

Köpte den kokboken (Jamies) till Tobbe för ett tag sen, satt faktiskt precis och bläddrade i den för att hitta lite inspiration till veckans middagar :) Han är så bra den där Oliver!