Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 8 april 2011

Simpla Tandoorilaxen

Fredag! I löv it! Helt slut och gött att spendera kvällen i soffan med god mat, trevligt sällskap (sambon) och lite TV. Johan kollar Top Gear. Det bästa som var på TV just nu. Fast måste erkänna att trots att det är ett bilprogram tycker jag det är ganska kul. I kväll letade de efter coola vägsträckor i Europa. Vi har lagt Stelvo-passet på minnet inför eventuellt kommande bilsemester. Så häftigt!! Åkte Trollstigen i Norge för några år sedan men detta var snäppet värre kringelikrokvägar.

Fredagsdrinken bestod av vodka, schwepps red berries och istället för is frysta blåbär.

Till fredagsmysmiddag blev det Tandoorilax. En av Johans favoriter. Han bjöd mig på det på någon av våra första dejter. Väldigt gott och enkelt att tillaga. Blanda Tandoori currypasta med mild yoghurt och marinera laxfiléer i. Stek i ugnen på 200 grader i ca 12 minuter.

Servera med sallad, råris och Gurkraita.

Blanda lika delar grekisk yoghurt och mild yoghurt med spiskummin, hackad röd chili, torkad mynta och salt. Hacka gurka fint och lägg i. Låt stå och dra i kylen så kryddorna får gotta till sig.

Nu ska vi kolla på Allt Flyter och äta godis. Svensk halvdålig film med lite fniss i antar jag. Får se om jag håller mig vaken...
***

12 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Har just avslutat Talangjakten här och nu väntar det en god efterrätt.
Här blev det också nostalgi till middag igår, precis som hos er så blev det en av de första rätterna som mannen i hushållet bjöd på den första gången:)

Ha en skön helg,
Anki o Håkan

MÅ Gott sa...

Det låter som en mysig fredagkväll! Jag är extremt trött ikväll, mer än en vanlig fredagkväll, så jag gav vinglaset till maken och går och knyter mig. :)

Erika Skogly sa...

Tandoorilax har jag aldrig testat. Låter gott.

Anonym sa...

Så mysigt att återuppleva en tidig date! :)

vanilla sky sa...

Låter som perfekt fredagsmys i mina öron; god mat, god dricka och somna på soffan ;) Precis som en fredag ska va!

Karin - Trattoria sa...

ser jättegott ut!

Karin - Trattoria sa...

ser jättegott ut!

Karin - Trattoria sa...

ser jättegott ut!

Karin - Trattoria sa...

ser jättegott ut!

Anonym sa...

Me like!
// Ida

Remsan sa...

Jag kikat på er goda fredagsmiddag och fredagsdrink flera gånger denna helg, men något har hela tiden kommit i vägen när jag ska kommentera. För detta var ju en kväll helt i Remsans smak! Jag hade gärna fredagsmyst med er!

Cecilia sa...

Ser ut som en spännande drink!