Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 11 oktober 2010

Äppelkaka såklart!

Äpple i massor! Gillar att ta vara på säsonger och just nu skulle jag kunna äta äppelkaka varje dag. Oftast brukar det bli smulpaj som jag blanda ihop lite på känn. I helgen hittade jag ett recept på baksidan av påsen med Vetegroddar från Risenta. Lite annorlunda, men såå gott!!!

Äppelkaka med mycket vaniljsås är smaskens


Äppelkaka (4 port)
4-5 äpplen
2 dl vetemjöl
1 dl vetegroddar
1 dl rörsocker
1-2 tsk stötta kardemummakärnor
100 g smör

Skala, kärna ur och skär äpplena i tunna skivor. Lägg i en smord ugnsfast form.
Blanda mjöl, groddar, rörsocker och kardemumma. Strö blandningen över äpplen. Hyvla smöret med osthyvel och lägg över pajen så det täcker. Grädda i ugn på 200 grader i 20-25 minuter.
Servera med glass eller vaniljsås.

Knäckig yta, mjuka äpplen och god smak av kardemumma. Bada i vaniljsås!!!:)

3 kommentarer:

Pernilla sa...

äppel päppel, himlans vad du äpplar dig :) själv har jag inte lärt mig tycka om äpplen i kakor och pajer ännu, men jag kan ju äta dem direkt från träden istället och det är inte heller så tokigt!

Remsan sa...

Vetegroddar har jag nog lite kvar på botten av en påse, borde räcka till denna kakan. Låter ruggigt gott...

Erka Perka sa...

Jag har också provat göra på vetegroddar. Fanns med i vår kok bok. jag föredrar smulpaj på vetemjöl eller havregryn men det var gott och det är alltid kul att prova på nåt nytt.

Kul att du skrev "bada i vaniljsås", jag minns din kommentar till min kallrörda vaniljsås. Och jag håller med, det ska vara mycket vaniljsås. Ibland känns det som jag äter vaniljsås med äppelkaka istället för tvärtom. :-)