Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 13 oktober 2010

Fyradagarslasagne

Jag har ätit Lasagne fyra dagar i rad. I bland blir det bara så. Det var i söndags jag gjorde Lasagnen. Den var god, krämig och lite kryddstark. Vi hade en god sallad till på babyspenat, avokado och tomater. Ringlade över balsamglaze, drog några varv med pepparkvarnen och lite flingsalt. Smaskens!!

I måndags var det skönt att ha mat klar när jag kom hem efter träning lite sent. Hungrig som en varg!! Det blev bara lite rivna morötter till. Biten som blev över var lagom för två lunchlådor. Alternativet var att frysa den och njuta av den någon annan dag men alternativa lunchlådor fanns inte. Så nu har jag ätit lasagne fyra dagar i rad.

I köttfärssåsen brukar jag ha lite av vad som finns och vad jag är sugen på. Ungefär såhär:

Lasagneplattor
500 g nötfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
tomatpuré
oregano, timjan (torkad)
krossade tomater
vatten
rött vin
kalvbuljong
rökt chipotlepeppar
salt och peppar

Bryn färs tillsammans med den hackade löken. Låt tomatpuré och kryddorna steka med en minut. Tillsätt resten av ingredienserna och koka länge. Ju längre desto bättre.
Gör en béchamelsås och smält ner ost i slutet. Varva lasagneplattor, köttfärs och béchamel. Avsluta med béchamel och riven ost. Grädda i 200 grader i ca 20-25 minuter eller tills plattorna är mjuka och osten fått färg.

Nu blir det inte lasagne på några veckor.

3 kommentarer:

charlotta sa...

jag har varit sugen på lasagne hur länge som helst nu, ikväll tror jag att det är dags. oh yes! blev plötsligt extremt sugen på sallad med avokado dessutom, mm.

Nina Sommar sa...

Lasagne har jag inte ätit på länge. Ser riktig gott ut.

Anonym sa...

Lasagne är en av de maträtter som jag faktiskt kan äta flera dagar på raken utan att tröttna! Det är ju så mumsigt :-) Allra helst med en riktigt god sallad till också!