Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 4 oktober 2010

Indisk Köttfärspaj

I morse tog jag upp en bit nötfärs från frysen. Sen har jag funderat hela dagen på vad jag skulle göra av den. Det är ungefär så det brukar gå till. Helst vill jag inte gå och handla heller. För tanken var att jag skulle hinna göra eller förbereda maten innan jag gick och tränade så allt var klart när jag kom hem.

Det blev en Indisk Köttfärspaj. Mycket smaker men inte så mycket som jag tänkt mig. Även om den stod och drog till sig en stund. Så snåla inte med kryddorna.

Pajdeg
2 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
125 g smör
2 msk vatten

Blanda ihop alla ingredienserna till en deg och ställ den i kylen en stund. Tryck ut i en pajform och grädda pajskalet i 10 minuter på 200 grader.

500 g nötfärs
1 gul lök
2 st vitlöksklyftor
1 tsk röd currypasta
1 msk farinsocker
malen karedemumma
spiskummin
curry madras
paprikapulver
spiskummin
gula senapsfrön
2 msk kalvfond
2 dl vatten
3 ägg
3 dl mjölk
salt, peppar
1 msk tomatpuré
riven ost

Hacka lök och vitlök. Bryn i olja tills den är mjuk. Stek köttfärsen tills den är genomstekt. Strö över kryddorna och låt steka med i ca 1 minut.
Häll på kalvfond och vatten. Sänk värmen och låt det småputtra på låg värme tills allt vatten kokat in. Ska inte bli torrt. Lägg färsen i pajskalet. Strö över riven ost.
Blanda äggstanningen och häll över. Grädda på 200 grader i ca 20 minuter.


Till pajen gjorde jag en tomatsalsa. I den hade jag tärnade tomater, strimlad purjo, tärnad röd paprika, majskorn, olivolja, limesaft, vitvinsvinäger, salt, peppar, färsk koriander, honung...

Svar till Stefan: Oj, det där med mått är inte riktigt min grej. Tog mest lite vad som låg o skräpade. Men hade en halv röd paprika, 5 cm purjo, 2 tomater och 6 st vikentomater i olika former. Till vinägretten hade jag saften av en halv lime, ca 0,5 dl olivolja, ca 2 msk vitvinsvinäger, lite salt och några varv på pepparkvarnen. Ett gäng med blad av färsk koriander.

Underbart gott att ha maten klar när man kommer hem svettig och helt slut efter en riktig genomkörare. Idag blev det MRL. Ett 75 min långt pass där hela kroppen får arbeta. Ett poppis pass, så man får vara ute i god tid om man vill svettas:).

Bra start på veckan!

5 kommentarer:

vanilla sky sa...

Här har du en svettis till! Har kört en redig genomkörning med bodypump, känns som jag blivit överkörd av en buss... Fast på ett skönt sätt, haha!
Pajen låter riktigt riktigt god!

charlotta sa...

haha, jag brukar göra samma sak. "jaha, nötfärs, vad ska jag göra med det..." och sen tänker jag tills jag blir irriterad på mig själv för att jag aldrig kan bestämma mig. haha.

Unknown sa...

Blev sugen på tomatsalsan, vill du ge mej mängden på olja vinägern limen honungen? TACK!!

Unknown sa...

Tack för svaret! Känns bättre med mått. Vi hörs!

Angela sa...

Ok nu blev jag jättesugen på att göra fylld falukorv med rotfrukter till!

Jag tyckte att det blev lite mycket faktiskt med DH, det där de hade hittat på om Gabbys äldsta dotter och att han Paul Young kom tillbaka.

Men jag kommer fortsätta att titta, och hoppas på att det inte dröjer särskilt länge innan Bree har sex med Brian Austin Green!

Ha en bra dag!