Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 5 oktober 2010

I väntan på....

....premiäravsnittet på Desperate Housewives!! Som jag har längtat! Tror inte att jag är ensam att sitta och vänta just nu!

Ikväll blev det Ugnsbakad Falukorv till kvällsmat.

Skär snitt i en falukorvsring, nästan helt igenom, så den fortfarande sitter ihop. Bred grovkornig senap i varje skåra (jag tog sista julsenapen!!!). Stick ner en skiva äpple i varannan och en skiva gul lök i varannan skåra. Strö över lite riven ost. Lägg resterande (om det blir något över) äppel och lökskivor i formen och häll över en burk krossade tomater. Krydda med salt, peppar och cayennepeppar. Gratinera på 200 grader tills osten fått fin färg.

Vi hade ugnsrostade marinerade rotfrukter till. Skala och skär palsternacka, morot och potatis i ungefär lika stora bitar och lägg i en ugnsfast form. Rosta på 225 grader tills de är mjuka och har fått fin färg.

Blanda grovkornig senap, frysta örtagårdskryddor (Findus), riven vitlök, salt, peppar och olja till en smet. Blanda med rotfrukterna före servering. Oj, vad gott det blev!!


Min kära Sambo brukar påpeka att jag aldrig nämner i min blogg vem det är som tar hand om disken. Då gör jag det nu. Det är min älskade sambo som tar hand om disken. Och han är grym på det. Jag erkänner!! Jag är bättre på att laga mat än att diska:).

5 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Bra idé med smaksättningen på rotfrukterna, ska vi prova!

Tack för ditt Stockholmstips!

Växelhäxan från norrland sa...

Falukorv i ugnen är ju så gott.
Här är det också jag som lagar mat och gubben han plockar undan.
Han brukar tycka att jag skräpar ned så mycket när jag lagar mat, ingen aning om vad han menar, fniss..

Cupcakesfluffan sa...

Falukorv är alltid gott :-)

Erka Perka sa...

vad skulle vi göra utan dessa underbara, diskande män!?! ;-)Ugnsbakad falukorv är en gammal favorit som aldrig går ur tiden.

Anonym sa...

Diskar han under rinnande vatten? I sådana fall är han väl inte grym på att diska heller?!