Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 29 december 2009

Julklappar och julrester

Ett kilo prinskorv och en hel julskinka ligger i kylen och tar plats. Vad göra?! Igår stekte vi prinskorvar och hade ugnsrostade rotfrukter till. Gott!

Idag tog jag tag i julskinkan och delade upp den i mindre bitar och la i frysen. La en bit i kylen och skivade upp lite att ha som smörgåspålägg. En bit gjorde jag pastagratäng på.

Kokade pasta. Tärnade skinkan. Tärnade paprika och strimlade purjolök. La allt i min nya fina julklapp: Gratängform från Gerbera. Har tittat, pekat och kännt på denna länge och nu hade Johan fattat min hintar och köpt denna till mig i julklapp;).

Gjorde en bechamel och smaksatte med grovkornig, stark senap. Hällde såsen över pastablandningen och sist lite riven ost över. Gratinerade i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter, tills den fått lite färg. Serverade med blandad sallad med körsbärstomater, morötter i små stavar och "dressade" med olivolja, balsamvinäger, salt och peppar.

Såhär fint blev det i min nya fina form.

Fick även lite Cult-grejjer i julklapp av Johans föräldrar. Tvålpump och tandborstglas. Inte så mycket plats på handfatet så får stå på badrumsskåpet. För framtiden...



Mamma hade stickat ett par fantastiskt fina "raggarstrumpor" till mig. Stickade med ett "randigt garn" så att de blev automatiskt randiga. Därav ser de inte likadana ut. Sååå sköna och sååå snygga!!!

Inga kommentarer: