Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 25 december 2009

Julafton

Sov lite dåligt på natten och vaknade tidigt. Som ett barn på julafton:). Åt bara en smörgås till frukost för att spara plats åt vad som komma skulle. Av lång erfarenhet vet jag att man aldrig behöver gå hungrig på julafton.
Jag och mamma snickrade ihop julbordet till lunch. Jag gjorde rödkål enligt i stort sett samma recept som till lillebrors kalas luciahelgen. Saknade vissa saker och ersatte det med andra. Blev gott även denna gången.
Runda ett. Det kalla. Sill (utesluter jag. Har försökt men inte lyckats lära mig tycka om), gravad lax, gravlaxsås, rökt ål (rödlistad, visst, men ett måste på skånskt julbord), kalvsylta, julskinka, skånsk senap, viltsvinskorv och päroncognacsalami, rödbetssallad, ägghalvor dem dillmajonäs, allerum prästost, vörtbröd och hemmagjord kavring.
Julmust, Julöl och snaps. Jag föll för Reimersholms julsnaps. 2007 års utgåva med smak av hjortron och whiskey. Riktigt god! En räcker att ha och bita på några gånger.
Runda två. Det varma. Rödkål, prinskorv, hemmagjorda köttbullar kryddade med kryddpeppar och jansson. Plus lite favoriter från runda ett.

Efter lunch tågade vi iväg till kyrkan. Lyssnade på julsånger och tog emot julens budskap. Träffade min barndomskompis Christina och henns pojkar. Önskade god jul och snabbt hem till Anka. Anna Anka iår faktiskt. Men det var ju bara ett sammandrag av det som var i veckan. Sådär roligt. Zappade lite till riktiga Kalle Anka. Fikade med Klenetter, Fruktkaka och pepparkakor med ädelost på tub (kavli).


Efter en stunds vilande, slappande och en liten lur så var det dags för lutfisk på kvällen. Det går inte att bryta traditionen i detta hemmet. Lutfisk, kokt potatis, kokta ärtor och senapssås. Ganska lättsamt efter det tunga julbordet tidigare på dagen. Mamma hade köpt vin. Dr L Riesling från Mosel. Halvtorrt och perfekt till Lutfisken.

Det blev en sen kväll. Klockan var nog nästan elva när vi öppnat våra julklappar. En lång, härlig dag utan stress. Väldigt nöjd med mina julklappar. Men det får bli ett annat inlägg...

Inga kommentarer: