Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 15 juni 2012

Svensk rub

Då var det helg igen. Solen tvekar och vet inte riktigt om den ska gömma sig bakom molnen eller titta fram helt. Jag försöker packa liten väska åt mig och Oliver för spa- och grillhelg. Spa för mina fötter (morsdagspresent) och grill med vänner. Shorts, kofta, klänning och byxor. Vi laddar för kvällens match mot England. Funderade på att fjäska med fish n chips men tror det blir hämtpizza och ett glas vin.

Jag har snöat in på rub till grillat. Behöver inte lika lång tid som marinad. Bara att blanda goda kryddor, strö på en god köttbit och grilla. Jag har även snöat in på grillspett. Förra helgen blev det tre spett: grönsaks, kött och fruktspett. Perfekt att variera efter smak. Räcker med en god sås och sallad till.

Receptet till denna rub hittade jag i ICA´s grillfolder: gott, godare, grillat. Många härliga recept för grillen. Ruben förberedde jag några dagar innan och förvarade i en glasburk med lock.


Kryddor i mortel

Svensk rub
2 msk gula senapsfrön
1 msk lantbuljong eller örtsalt
2 msk hel fänkål
1 msk timjan
1 msk hel kummin
2 msk farinsocker
2 msk flingsalt
  • Blanda allt utom farinsocker och flingsalt i en mortel. Stöt grovt. Blanda med farinsocker och flingsalt.

Tittut från lilla köket i husvagnen

Johan vid grillen

Grillen full med spett

Grönsaksspett med halloumi
På grönsaksspetten trädde jag även bitar av halloumi. En klassiker när det grillas. Varvades med paprika, zucchini, svamp och purjolök.


Köttet som "rubbades" denna gången var fläskytterfilé i bitar uppträdda på spett. Glöm inte att lägga spetten i blöt några timmar innan så undviker ni att de brinner upp!

Nu håller vi tummarna så hårt vi kan för Sverige i Kiev i kväll. Vinna eller försvinna?! Trevlig helg!

5 kommentarer:

Bland bakverk och kastruller sa...

Dina grillspett ser väldigt goda ut. Jag gillar också rub, det ger väldigt god smak!! Trevlig helg!!

Mårtenssons kök sa...

ICAs rubb, kan faktiskt inte bli bättre än så!

Okej då, vi håller väl också en tumme eller två:)

Remsan sa...

Rub är sommarens svarta verkar det som. Nästa gång ni tar en tur med husvagnen får ni gärna köra vilse i Kalmars trakter. Vi har stor tomt ;-)

yasmine modell mamma och fru sa...

allt bra?
kraam

Millas Hälsoblogg sa...

Låter riktigt gott med grillspett:)