Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 19 juni 2012

Rabarberkyckling

Denna rätt har jag sett i lite olika varianter på olika bloggar. Både med kyckling och quornfilé. Nu när jag fick lite mer rabarber (norpade lite i svärmors trädgård i helgen, tack för det) så såg jag min chans. Det mesta hade jag hemma, behövde endast köpa lite gräslök. Perfekt!


Originalreceptet kommer från Arla och det kan ni hitta här. Självklart gjorde jag lite ändringar så därför bjuder jag er på mitt recept.

Rabarberkyckling
ca 500 g kycklingfilé
3 dl tärnad rabarber
2,5 dl vispgrädde
2 msk kycklingfond
2 msk flytande honung
2 tsk sambal oelek
1 stor riven vitlöksklyfta
2 msk rabarberchutney
hackad gräslök till garnering


  • Dela kycklingen i 2-3 bitar, beroende på hur stora filéerna är. Bryn dem i smör så de får fin färg. Lägg dem i en ugnsfast form.
  • Lägg rabarbern över. Blanda resterande ingredienser till såsen och häll över.
  • Tillaga i mitten av ugnen på 225 grader i 15-20 minuter. Garnera med gräslöken före servering.


Fantastiskt och överraskande gott med rabarber i. Såsen blev lite sötstark och därför gott med något syrligt som bryter av. Till detta serverades saltkokt färskpotatis. Yammi!

Så var det dags för en helt obetydlig fotbollsmatch i kväll då. Blir väl tvungen att titta lite ändå. Pinsamt om vi åker ur EM utan poäng. Johan  ska till svågern och titta på matchen och äta Chili. Så därför har jag "förbarmat mig" över syster och kids. Så det kommer hit om en stund och äter kvällsmat. Blir ett mer barnvänligt stuk på det hela - spagetti och köttfärssås, gurkstavar, mjölk och ev lite rabarbersaft om man vill.

6 kommentarer:

Emma sa...

Har också sett denna rätt "här" runt omkring. Kanske skulle våga pröva denna rätt!?! Ha det got /Emma

Pernilla sa...

mmm, den är god. och jag som inte ens gillar rabarber, det betyder liksom att den är verkligt god!

näej, någon fotboll blir det då rakt inte. jag är fortfarande trött efter helgens bravader. men åhus imponerade stort på mig! dit ska vi åka tillbaka med "ungen" har vi redan bestämt :)

Remsan sa...

Rätten är verkligen en sommarfavorit. Men jag tror att det även skulle vara gott med röda vinbär. Just det syrliga ihop med lite chili.

Mårtenssons kök sa...

Vi har också lagt denna i spara högen, undrar bara om vi får till det innan säsongen är över... Fast vi har ju faktiskt chutney i kylen så vi behöver kanske inte oroa oss:)

Christer sa...

Grymt! Ser mycket helfräscht ut, speciellt med pallade rabarber :) En smakkombination jag inte prövat.

Amy's piece of cake sa...

Så god den är! Och jag gjorde den med quornfiléer, blev smarrigt det med. Kan tänka mig att Remsan har helt rätt, röda vinbär it is!