Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 27 juni 2012

Fläderkräm

Har fortfarande det lite för bra här i skåneland. Vi lullar mest runt och väntar på att solen ska titta fram. Tills dess fördriver vi tiden ganska bra måste jag säga. I dag började jag och syrran med morgonyoga, sen långfrukost och därefter varierat spa. Oliver tog ett bad i badbaljan på köksgolvet och jag och mamma fick massage av syrran. Välbehövligt!! Dagen fortsatte med mat, promenad, fika, strandhäng med en barndomskompis till syrran och ännu mera mat.

Vi frossar verkligen i jordgubbar denna veckan. Med all rätt! Är det någon gång under året man ska göra det så är det ju nu. Så saftiga och goda gubbar (och skånska). Har snöat in på ett tillbehör som jag hittade hos Picki - Fläderkräm. I dag var det tredje gången vi gjorde denna till efterrättsjordgubbarna denna veckan. Testa! Till jordgubbar eller andra bär. Picki hade creme fraiche men då vi alltid har turkisk yoghurt hemma bytte jag till det. Gick fint! Friskt och gott!

Detta får bli mitt bidrag till Månadens sötsak med temat Friskt. Är även med och tävlar om ett presentkort från Groupon.

Jordgubbar med glass och fläderkräm

Fläderkräm
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl turkisk yoghurt (eller creme fraiche)
0,75 dl koncentrerad flädersaft (mammas hemmagjorda)
  • Vispa grädden. Inte för hårt.
  • Tillsätt yoghurt och flädersaft. Vispa ihop. Servera.

Jag och Oliver barfotamyser i sanden

 I eftermiddag hade vi en stunds härligt strandhäng. Några av barnen badade. Termometern visade ca 10 grader. Jag doppade tårna. Får räcka för denna gången. Oliver tittade på de stora barnens lek och lyckades hitta små pinnar och torkad tång i sanden. Underbara unge! Somnar sååå gott om kvällarna. I kväll redan kl 19. Blir spännande att se hur länge han sover i morgon.


Oliver upptäcker sandstranden

3 kommentarer:

Amy's piece of cake sa...

Har inte testat fläderkräm men det låter mycket gott. Härligt ni har det, att lulla mmm det vill jag också göra. Snart så! :)

Kim sa...

Låter lagom "semestrigt" i Skåne! Fläderkräm lät ju supergott, varför har jag inte hört om detta innan?

Lisa - Kreativ bakning ♥ sa...

sv: ja det är väldigt gott! All hemgjord saft är god :)