Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 25 juni 2012

Rabarbersylt med jordgubbe och lime

Förra veckan var jag bortbjuden både på lunch och middag på samma dag. Väluppfostrad som man är hade jag en gåbort-present med mig. Kokade ihop en sylt av rabarber, jordgubbar och lime. Hade färska rabarber och frysta jordgubbar. Brukar inte använda så mycket socker som recepten ofta säger vilket gjorde att det blev en härligt frisk smak på denna sylten.

Sylt eller marmelad? Hörde någon som sa att man kan kalla det vad man själv vill. Finns inga speciella mått på det ena eller det andra som bestämmer vad som är vad. Så ibland blir det sylt på smörgåsen och marmelad på gröten. Funkar fint!

Rabarbersylt med jordgubbe och lime
400 g rabarber i bitar
200 g frysta jordgubbar
1 lime, skal och saft
350 g syltsocker
1 dl vatten
  • Lägg allt i en kastrull. 
  • Koka upp och koka ca 10 minuter. Skumma om det behövs.
  • Häll på varma burkar. Låt svalna och förvara i kyl.


10 kommentarer:

Lotta i Två små kök sa...

När jag läser rubriken krullar sig smaklökarna av välbehag. Det låter så fräscht och gott!

Bara att slänga ihop, alltså. Jo, det verkar ju relativt enkelt men jag verkar aldrig få tid till att göra sånt här gott. Måste se till att bli bortbjuden oftare så att jag slipper laga maten själv. Då kan jag lägga den tiden på sylt och marmelad!

Carro sa...

Men gud så gott med egen sylt!

ja, nu får du nog tänka om ;)

Katarina sa...

Vilken fräsch sylt! Jag gillar allt syrligt :)

Martina sa...

Det är ju så himla gott med egen sylt. Gjorde själv jordgubbssylt häromdagen, såååå gott!

Anonym sa...

Den var jätte god!!! La den i en rulltårta igår, mumms!

Tack! // Ida

Amy's piece of cake sa...

Gottigt!

vanilla sky sa...

Så smaskigt med hemmagjord sylt :) Rabarber och jordgubbar är ju alltid en lyckad kombo!

esters hörna sa...

Låter riktigt smarrigt! :) Älskar kombinationen av rabarber och jordgubb, och lime på det kan ju bara bli underbart. :)

Lollo sa...

Mycket god!!! Hamnade i en namnsdagsrulltårta i måndags!! Viket innebar att halva burken gick åt = måste fixa ny för den var så himla himla god... så tack för receptet!

Lisa - Kreativ bakning ♥ sa...

Åh vad gott med hemmagjord sylt :) Kombon rabarber, jordgubb, lime kan ju aldrig bli fel heller! Kram