Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 9 september 2011

Köksalmanack anno 1984

Under mina skånedagar bläddrade jag och mamma i en hög med gamla receptböcker. Mamma hade hittat ett recept på Zucchinikaka som blev en succé som ursprungligen kommer från Köksalmanack anno 1984! Vad jag vet kan man köpa dessa böcker med jultidningarna varje år. Norpade med mig exemplar från 1979 och 1992 också. Mamma har tidvis skrivit anteckningar vad hon har lagat varje dag. Den tidens matblogg kanske?! Lovar att återkomma med recept från dessa böcker.

Så mysigt det ser ut i köket
Tyvärr fick jag inte någon bild på zucchinikakan men kan lova att den var god. Som en mjuk kaka med god kryddning. Alternativ till sockerkaka eller morotskaka. Zucchini kan bytas ut mot äpple, gurka eller pumpa.

2 ägg
2 dl strösocker
1 dl olja
2 dl grovt riven zucchini
3 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk kanel
0,5 dl hackade nötter
  • Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt olja och zucchini.
  • Blanda vetemjöl, bakpulver, bikarbonat, kanel, salt, vaniljsocker och nötterna för sig och blanda därefter ner i äggsmeten. Blanda väl men inte för mycket. 
  • Häll smeten i en smord och bröad sockerkaksform och grädda i ca 1 timme i 175 grader.

6 kommentarer:

Millas Hälsoblogg sa...

Spännande.
Jag har haft några sådana böcker tror årtalen jag hade var 1995, 1997,

Remsan sa...

Ha ha... Jag har också haft en sådan bok, men jag tror jag slängt den. Köpte från jultidningarna när jag var kanske 14-15. Grönsaker är gott att ha i kakor, blir saftigt och gott. Har även gjort låtsas ostkaka med squash.

Mårtenssons kök sa...

Visst är det härligt med gamla kokböcker, speciellt bilderna där man ser alla underbara kläder och frisyrer:)
Dessa har vi i några olika årsupplagor, bl.a har vi båda en från åren vi föddes.

Ha en härlig helg!

Matarkivet sa...

Köksalmanack kommer jag ihåg sedan jag sålde jultidningar. :) Himla skoj med din mammas matdagbok - vilken skatt!

tina sa...

Gamla kokböcker är verkligen en skatt att hålla hårt i!

tina sa...

Men titta, det här inlägget har jag ju kommenterat tidigare! Den här gången ska jag bokmärka! :-) Tack för tips!