Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 26 augusti 2010

Jösses vilken deg!!!

Förra veckan läste jag på Kryddburken om ett magiskt brödbak. Om ett mjöl som heter Manitoba Cream och gör underverk med degar och bröd. Jag var ju bara tvungen att testa!!
Jag försöker baka så ofta jag bara kan och orkar. Är inte speciellt förtjust i "köpebröd" och tycker det är godast med hembakt. Denna gången blev det Morotsfrallor med detta fantastiska mjöl. Har ju hört talas om Manitoba Cream förut men aldrig testat. Nu kommer det alltid att finnas hemma!!


1 pkt jäst
5 dl mjölk
0,5 dl sirap
1 dl rapsolja
3 stora morötter (200g rivna)
1 tsk salt
1 dl linfrön
1 dl sesamfrön
15-17 dl manitoba cream
Smula ner jästen i en degbunke. Värm mjölken till 37 grader och rör ut jästen i den.
Tillsätt resten av ingredienserna och lite i taget av mjölet tills degen är klibbfri. Spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta degen ordentligt, helst i assistent, i 10-15 minuter.
Pudra degen med mjöl och jäs under bakduk i 30 minuter.
Sen ser den ut såhär... Jösses vilken deg!!!


Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Tillsätt eventuellt mer mjöl. Dela degen och baka ut frallor. Jäs under bakduk i 30 minuter. I Kryddburkens orginalrecept var det 1 dl hackade aprikoser i och riven ost på men jag uteslöt det. Penslade endast med vatten innan gräddning i 20-25 minuter på 220 grader.
Enligt receptet skulle det bli 10 stycken. Jag gjorde 12 men hade nog kunnat göra 20. På två plåtar helst. För allt jäste ihop och blev som ett stort bjudbröd.

Och vilket bröd det blev!! Så saftigt och gott. Och luftigt. Och lite segt. Mmm.... Will do again!!


10 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Har också detta mjöl hemma, har bakat en gång med det med bra resultat :-) , nu blev jag allt sugen på att baka lite bröd med det imorgon

Johanna sa...

vilket bra tips !
Måste inhandlas och provas på. För ihelgen får det bli hembakat bland spackel och färg :)

ha de bra !
// Johanna

Remsan sa...

Alla säger samma sak om detta mjöl, så det bara måste ju vara bra. Men sedan jag började använda termometer till degvätskan tycker jag alltid att degen jäser bra.

Helena Ljunggren sa...

Manitoba Cream är det bästa som dykt upp på mjölhyllorna. Heja Jan Hedh!

charlotta sa...

jag m-å-s-t-e prova det där mjölet! har läst om det på så många ställen men har liksom aldrig kommit loss till att köpa det. nu-är-det-dags!

Mårtenssons kök sa...

Nu har vi läst så många som bakat med detta mjölet så nu faller vi oxå till föga. Ska inhandlas och testas inom det snaraste!

Matpolisen sa...

Manitoba Cream har snabbt blivit en favorit bland bakentusiaster. Ska faktiskt iväg och köpa några kilon nu.

Loulas Kök sa...

Min mjölpåse står och väntar här hemma. Är så sugen, bara måste prova!

Unknown sa...

Det har ju skrivits oerhört mycket om det här mjölet, och jag har faktiskt oxå inhandlat det, och ska ge mig i kast med att baka med det någon dag! Men det var kul att läsa att du oxå är så nöjd med resultatet! Kram Gourmetmorsan

Mor-Mia sa...

Vilket spännande bröd du har bakat, det måste jag prova ngn gång!