Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 25 augusti 2010

En smak av Asien

I måndags var jag inne på Erka Perkas Blogg och kommenterade ett inlägg där en veckomeny presenterades. Tyckte att Koreansk Kyckling lät så gott. Erika var snabb och lägga ut receptet för min skull! Tack snälla du!! Recptet kan ni hitta här. Gick väldigt snabbt och enkelt att tillaga och det var lagom många ingredienser. Tyvärr lyckades jag inte hitta någon endive och det närmsta som jag hittade att ersätta med var vitkål. Lät mer spännande med endive men blev gott med vitkål också.


Till den Koreanska Kycklingwoken gjorde jag en Thailändsk gurksallad som blev riktigt smaskig. Tyvärr hann den inte dra så länge men blev bra smak ändå.

Börja med marinaden:
0,5 dl hett vatten
1 msk honung
1 tsk salt
3 msk Risvinäger

Blanda vatten, honung och salt. Rör tills salt och honung löst sig i vattnet. Tillsätt risvinäger.

Dela en gurka på längden och gröp ut kärnhuset. Skiva gurkan i halvmånar och lägg den i lagen. Skala och hacka en halv rödlök (ska helst vara schalotten lök 2 st). Kärna ur och finhacka en halv röd chili. Blanda med lök och gurka. Marinera minst en timme före servering.


Kommer absolut att göra detta igen! Tack Erika för tipset och inspirationen!

4 kommentarer:

Remsan sa...

Ser jättegott ut. Helt i min smak. Får nog också ta och testa detta.

Rebecka sa...

Vad gott det såg ut! Och vad kul att du hittade till min blogg :) Ha en bra vecka!

charlotta sa...

endiver har jag haft svårt för innan, måste nästan köpa det igen och se om lyckan (eller smaken) vänder!

Mårtenssons kök sa...

Den där thailändska gurksalladen åt vi på semestern, så god. Ena gången var den inte alls stark så att Anki kunde äte den. Nästa gång (på samma ställe) så tändes en eld i munnen! Men när man gör den själv kan man ju själv bestämma styrkan, perfekt!

Vi äter inte heller så väldigt mycker marmelad, blir mest på helgen eller om man har ostbricka någon gång. Men precis som du skriver så tänkte vi oxå ha den som gå-bort-present. Ska bara leta upp någon fin burk först.