Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 24 oktober 2010

Ibland måste man få misslyckas lite....

I går regnade nog hela dagen. Så tråkigt!! Vi tog en tur på stan. Johan hade sett att Åhlens skulle ha CD-rea men bokrean verkade bättre. Jag fyndade en ny kokbok med många spännande recept. Förföriskt gott - 14 menyer för två av Kristina Eriksson (65 kr!!!). Menyerna var i olika teman och kändes lagom komplicerade. Jag fastnade direkt för varmrättsreceptet från Oriental evening: Kycklingspett med chili- och cashewcouscous.


Till lördagsdrink blev det Bacardi Razz med Schweppes Russian. Dekorerad med frysta hallon. En av de godaste drinkarna jag vet och det har blivit en del av den.... Razz är en bas i mitt barskåp liksom Gin.

Och så till receptet:

300 g kycklingspett
4 st grillspett

Marinad:
1/4 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 dl turkisk yoghurt
3 msk olivolja
1 tsk torkad oregano
1/2 msk spiskummin
1 msk pressad citronsaft
1 msk rivet citronskal
1 tsk socker
1/2 tsk salt

Couscous:
1/2 röd chili
1 vitlöksklyfta
2 msk smör
1,5 dl couscous
50 g spenat
1 dl cashewnötter
1,5 dl russin
salt

Dela kycklingfiléerna på längden. Kör gul lök och vitlök i en matberedare. Tillsätt turkisk yoghurt, olivolja, citronsaft, citronskal, oregano, spiskummin, socker och salt. Blanda eller mixa ihop. Ställ hälften i en skål i kylen. Marinera kycklingen i resten i en timme eller längre.

Sätt ugnen på 225 grader. Trä kycklingfiléerna på spett och lägg dem i en ugnsfast form. Stek spetten i ugnen i 12-15 grader tills de är genomstekta.

Dela chilin på längden och ta bort kärnhuset. Finhacka chilin och pressa vitlöken. Fräs chili och vitlök i hälften av smöret i en kastrull. Koka couscousen enligt anvisningarna på paketet. Rör ihop couscous och chili-vitlöksblandningen. Tillsätt spenat, grovt hackade cashewnötter, russin och resten av smöret. Smaka av med salt.

Servera Cous cous och kycklingspett tillsammans med såsen.

Så mycket goda smaker: citron, vitlök, chili och spiskummin mm. Smaker som jag gillar skarpt. Då Johan inte är så förtjust i russin så hällde jag på det i efterhand. Jag använde bulgur i stället för couscous. Jag hoppade över spenaten i couscousen och hade Machésallad till stället. Supergott!!!

Vicar´s Choice gör helt underbara vita viner från Nya Zeeland. Nu har det kommit ett nytt vin "Barrel Fermented Chardonnay 2009". Ett smakrikt vin med smak av melon, smör och ananas. Passade utmärkt till kycklingrätten.

Sen skulle det bli dessert också. Jag skulle göra Chokladfondant till dessert. Jag gick efter ett recept på en receptsajt på nätet där man kan räkna om receptet till önskat antal portioner. Det gjorde jag. Men när man endast ska göra två portionen kan del bli konstiga proportioner. Det jag missade var att det stod 3,75 cl vetemjöl och inte 3,75 dl. SUCK!!! Det insåg jag ju först när jag började röra ihop och det blev en alldeles för fast smet. Men jag bakade av ändå men blev inte gott. Blir så irriterad när jag misslyckas!!!! Tycker fortfarande att cl ett väldigt konstigt mått att räkna om i... (till mitt försvar).

5 kommentarer:

Nina Sommar sa...

Har druckit detta vin i helgen. Mycket gott!

charlotta sa...

jag gjorde chokladfondant till vårt nyårsfirande förra året. kändes lagom nervigt att servera typ tio pers när det var första gången någonsin som jag gjorde det. det spelar tydligen väldigt stor roll vilken sorts ugn man har, har jag läst. har hur som helst ett superbra recept av marcus aujalay som jag kan rekommendera: http://matrepubliken.se/2010/january/chokladfondanten-fran-himlen.html

prova!

Anonym sa...

Vilken mysig bok! Den skulle jag också vilja ha :-) Hehe, man FÅR misslyckas lite i köket ibland. Själv lyckades jag för första gången göra en egen bea-sås i helgen, efter två tidigare misslyckade försök. Skam den som ger sig! :-)

Cecilia sa...

Så mycket gott! Jätteläckert.

Jag hoppas du visar upp ditt kylskåp! (apropå kommentar på annan sida :))

Erka Perka sa...

Sofie, ja nu måste du visa kylskåpet! :-)
Och du - än är det inte försent att börja lagra julosten. Jag tror jag började så här års förra året.