Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 16 november 2012

Pulled Pork på Picnicbog

Sjukt trött har jag landat mätt i soffan med ett glas rödvin. Även om jag inte jobbar så har jag ändå fredagskänsla. Full fart hela dagen idag med rytmik på förmiddagen för att sedan ta kollektivsnöret genom stan till Hanna för att fira Edvin som fyllde 1 år i tisdags. God mat, promenad i Göteborgs bästa väder (regn) och sedan gofika innan vi tog den långsamma spårvagnen genom stan hem i fredagsrusningen. Handla lite till fredagsmyset..... ja, nu sitter vi här!

Förra fredagen gjorde jag ett riktigt låååångkok. Jag så långt att det tog hela dagen. Lång tid men minimalt med jobb. Bara att blanda såsen och lägga den tillsammans med en köttbit i en gjutjärnsgryta, sätta in den i ugnen på morgonkvisten på låg värme och sen göra vad man vill resten av dagen för att sedan komma hem på eftermiddagen och plocka ut grytan.

Pulled Pork har jag tänkt att göra länge. Jag är väl typ sist i världen att laga denna rätt som snart ersätter tacosen på fredagskvällen. Men i stället för att använda mig av fläskkarré, som de flesta använder, testade jag att göra på picnicbog. Även detta ett framdelskött från lilla grisen men såg ut att vara lite mindre insprängt fett. Men gott! Receptet jag utgick från hittade jag på bloggen Smaskens.nu.  (med några små ändringar).

Pulled pork på picnicbog
1 picnicbog på drygt 1 kilo
1  finhackad gul lök
5 rivna vitlöksklyftor
1 tsk rökt paprika
2 msk chipotlepasta
0,5 msk spiskummin
0,5 msk kanel
0,5 msk rörsocker strö
0,5 dl whiskey
1 burk krossade tomater
salt och svartpeppar
  • Blanda lök, vitlök, kryddor, socker, whisky och krossade tomater i botten av en gjutjärnsgryta.
  • Dela picnicbogen och krydda den rikligt runtom med salt och svartpeppar. 
  • Lägg ned picnicbogbitarna i grytan, lägg på locket, och ställ in i ugnen på 80 grader i ca 8 timmar.
  • Plocka upp de färdiga köttbitarna. Drag isär dem med hjälp av gafflar, så att du får tunna köttstrimlor. Blanda detta i såsen, och låt köttet suga upp sås i grytan en stund på låg värma på spisen. Rör runt.
  • Servera med tortillas, grönsaker och guacamole. 

På väg in i ugnen

Gafflad och blandad med såsen

Serverat och klart

11 kommentarer:

Malin`s Diner sa...

Nähe, jag vann! Jag har inte gjort det men vi pratade om det senast i dag. NU måste jag göra det, kanske nästa helg då.

Kram kram

Remsan sa...

Visst är det gott! Lagom ansträngning i köket dessutom :-)

Lotta sa...

Du och jag Malin, vi får se vem som blir sist:-)

Smart att testa med picnicbog, Sofie - kanske finns det ännu fler varianter, och visst kan man använda nöt också?

Det verkar hur gott som helst och just riktigt mört kött i småbitar - det är något för mig!

Trevlig helg!

Anonym sa...

Vad gott det ser ut! Jag har bara lagat pulled pork en gång och då... föråt jag mig lite (greedy) men nu börjar jag bli redo för en ny omgång!

Pernilla sa...

jag har inte heller testat pulled pork ännu, förstår inte riktigt vad jag väntar på... jag kanske ska satsa på det till nästa helg då. eller så drar jag ut på det lite till så jag försäkrar mig om att bli allra sist, det är ju trist att tillhöra mellanskiktet ;)

Charlotta sa...

Det råder pulled pork-feber! Calle har fått dille och vi har numera en ständig bunke med sådant i kylen... Men du, jag är ledig på fredag? Ska vi se om Pernilla har lust att ses?

Amy's piece of cake sa...

Jag blir sist för jag kommer nog aldrig att göra detta.... ;) Eller så gör jag det någon gång i framtiden åt maken och kidsen, vem vet!

Förstår att du också har lite fredagskänsla härligt. När du skriver rytmik minns jag babyrytmiken jag gick på när kidsen var små, härlig tid!

Henrik - En Salig Soppa sa...

Pulled pork är helt klart en favorit och att krydda med rökt paprika är en vinnare.
Jag brukar botanisera kring alla fantastiska kryddor på Curry house i Haga, där har de bland annat rökt paprika och mycket, mycket mer.

Härlig blogg du har! :)

Anonym sa...

Ser fantastiskt gott ut!!! // Grannen

Linda-matstugan sa...

Jag har bara testat pulled chicken, men då använde jag också smoked paprika, så himlans gott. Tar lite tid men man kan frysa in ju. Din pulled pork ser fantastiskt god ut!

Niki sa...

Hej, superbra och enkelt recept! Jag har gjort det många gånger nu, alltid när jag hittar picnicbog till bra pris! Det blir mycket mat, räcker till många! Med vänlig hälsning Niki.