Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 19 november 2012

Fröknäcke med fänkål

I går var vi på middag hos Ann, Andreas och Ella. Ann och jag gick i samma mammagrupp och promenerade flitigt tillsammans förra vintern. Nu jobbar Ann och Andreas är föräldraledig med Ella. Jättetrevligt att träffas hela familjerna tillsammans.

Ann hade gjort en jättegod Laxgryta med musslor och champinjoner och till efterrätt fick vi Plommonpaj med vaniljglass. Kameran låg hemma och mobilen i jackan så inte en enda bild på hela middagen.

Som "gå bort"-present hade jag bakat Fröknäcke med fänkål. Gjort lite olika varianter på fröknäcke förut men inte med fänkål. Inte så dumt! Perfekt till frukost eller mellanmål.


Fröknäcke med fänkål
2 dl majsmjöl
1 dl solroskärnor
1 dl linfrö
1/2 dl rapsolja
2 dl kokande vatten
1 msk mortlade fänkålsfrön
flingsalt
  • Blanda alla ingredienser, förutom flingsaltet, till en gröt. 
  • Klicka ut smeten på en bakplåtspappersklädd bakplåt. Lägg ett bakplåtspapper ovanpå och kavla ut så tunt det går utan att det blir hål.
  • Ta bort det övre bakplåtspappret och strö över flingsalt.
  • Grädda mitt i ugnen på 150 grader i ca 45 minuter.
  • Bryt i bitar och låt gärna torka över natten.


Linda in bitarna i cellofan och knyt ett snöre runt


5 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Skönt att få vila kameraögat ibland:)

Bra med lite gå-bort-present-tips nu när juletiderna närmar sej!

Kaksmulan sa...

Jag älskar fröknäcke av olika sort men har av någon anledning aldrig bakat det, varför inte tro?? Får väl ändra på det. Kul med mammagrupper man får ofta vänner för livet. Jag umgås fortfarande med 6mammor från min sons föräldragrupp, det blir snart 14 år. Roligt för barnen också, även om de inte ses så ofta så har de något speciellt. Kram

Kim sa...

Det är så kul att lämna bort ätbara presenter tycker jag. Alltid så himla uppskattat! Har testat en annan variant av fröknäcke, men blir sugen på att testa det här med fänkål... Tänker inte ge bort det dock ;)

Hanna sa...

Gott det låter!

Amy's piece of cake sa...

Fröknäcke är mums. Min chef ger oss alltid vid juletid och hans recept är så gott :)
Fänkål är nyttigt också så bra där att använda dom.