Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 14 november 2012

Saltbakad rotselleri

I bland kan det gå väldigt snabbt från att man läser ett recept till att man testar det. I bland behöver recepten och inspirationen mogna lite i bakhuvudet. Jag läste ett trevligt och inspirerande inlägg på Amy´s blogg om en matresa hon gjort tillsammans med bland annat Årets Kock-vinnaren 2009 Viktor Westerlind. Han bjöd dem på en trerätters middag som bland annat innehöll saltinbakad rotselleri. Jag var ju bara tvungen att testa! Direkt! Så när jag ändå var ute och promenerade på eftermiddagen gick jag förbi grönsakshandlaren och köpte en rotselleri.

Putsa rotsellerin
 I receptet på Amy´s blogg står det bara salt, men tänkte använda grovt salt. Det visade sig att det inte fanns så mycket salt hemma över huvudtaget så jag blandade finsalt, grovsalt och flingsalt. Salt som salt. Spelar nog ingen roll även om flingsalt kan kännas lite lyxigt.


Snöbollar på väg in i ugnen?

Saltinbakad rotselleri
1 lagom stor rotselleri
ca 2 dl salt, grovt
1 äggvita
smör
  • Putsa rotsellerin.
  • Blanda salt med äggvita. 
  • Dela sellerin och lägg den med de platta ytorna neråt. Gegga in ovansidan med saltblandningen så att det täcker helt.
  • Baka på 225 grader i ca 40 minuter. Känn med sticka så att de är mjuka.
  • Knacka av saltskalet. Låt svalna, skär i tärningar och stek i smör.

Knacka av det hårda saltskalet

Den bakade rotsellerin blev fantastiskt smakrik, saftig och god. Jag väntade lite med att knacka av skalet men det ska man nog inte göra. Kändes som det stannade kvar salt på sellerin och vissa bitar blev väldigt salta. Med lite krispig yta efter att ha smörstekt dem blev de ännu godare. Oliver spottade ut och Johan tyckte sådär (han fick nog några salta bitar).




Sellerin serverade jag tillsammans med andra grönsaker till en kycklingrätt. I dag åt jag resterna till en rest-sallad med ris och stekt halloumi. Oj, vad gott! Ett trevlig tillbehör till kött och fiskrätter eller som bas i en vegetarisk rätt.

Kommentar 25/11: Efter att ha testat Viktors variant så gör jag vissa förändringar nästa gång: låter bli att skala rotsellerin, bakar på lägre temperatur under längre tid och ringlar över lite sirap vid smörstekningen. Så gott!

8 kommentarer:

Kryddburken sa...

Oj det lät VÄLDIGT gott alltså! Jag som älskar rotselleri, det ska provas!

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Rotselleri har jag bara ätit i rotmos men det här lät ju mycket godare:)

Amy's piece of cake sa...

Så trevligt att du testade! När Viktor gjorde hade han vanligt salt men som sagt, salt är salt helt enkelt. Tack för länkningen också, kram!

Tant Gul sa...

Mums! det ser verkligen jättegott ut! Det vill jag också prova bums!

Mårtenssons kök sa...

Såg också detta hos Amy, ser och låter väldigt spännande. Att saltinbaka entrecote hr vi provat och det blev ju hur gott som helst, så vi kan absolut förstå att denna blev smaskig!

Millas Hälsoblogg sa...

Vad spännande det här verkar :)

Remsan sa...

Jag såg någon annan kock saltbaka potatis och andra rotfrukter, men med skal och nedtryckta i salt så 1/3 stack upp. Detta låter också spännande.

Lena sa...

Jag älskar rotsellerin men har inte provat denna rätt, men ska nu snarast!
Brukar riva den och låta den puttra i hop med grädde och ha som tillbehör till olika kötträtter.
men nu måste jag snarast prova detta!

lena från Make Ahead Food