Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 9 november 2012

Baconlindad torsk med tomatris

Fredag och landat mätt i soffan. I dag har jag mest promenerat. 16 km närmre bestämt. Var tvungen att mäta rundan. Inta bara sådär planlöst utan till och från aktiviteter. Kollektivtrafik är inget för mig. Först promenad till förmiddagens babyrytmik, sen en sovpromenad hem och i eftermiddag tog jag en promenad till Sävedalen för en fika med Pernilla och Leia. Oliver har i dag lärt sig gå och han och Leila levde rövare på det nästan folktomma caféet. Inte så mycket stillasittande för deras mammor och inte så många avslutade meningar och konversationer.

Ikväll har vi njutit av ett riktigt långkok. Som jag avslöjat på Instagram och Facebook så ställde jag in en gryta i ugnen klockan åtta i morse och sen har den stått där hela dagen. Rapport kommer!

Tänkte i stället bjuda er på förra fredagens middag som var Baconlindad torsk med tomatris. Mycket gott med många härliga smaker. Riset blev väldigt krämigt och gott och med bacon och lite gömda kryddor till torsken var middagen fulländad. I receptet var det torskblock. Gillar sådär så jag tänkte köpa färsk torsk. Men då hittade jag frysta bitar av torskrygg på ICA som jag testade. Väldigt fina!

Baconlindad torsk med tomatris 2 stora portioner
ca 500 g torsk, gärna ryggfiléer
1 pkt bacon
salt och peppar
garam masala
riven parmesanost

Ris:
2,5 dl basmatiris
1 gul lök
1/2 hönsbuljongtärning
3 dl vatten
1 burk konserverade körsbärstomater
salt och peppar
spiskummin, paprikapulver, chilipulver, vitlökspulver

  • Dela fisken i lika stora bitar. Krydda med salt, peppar och garam masala. Lägg ca 1 msk riven parmesanost ovanpå. Linda varje fiskbit med bacon.
  • Lägg fisken i en smord ugnsfast form. Baka på 200 grader i ca 20 minuter eller tills baconet fått färg.
  • Ris: Hacka löken och fräs den i olja i en kastrull tillsammans med riset en minut.
  • Häll på vatten, buljongtärning och körsbärstomaterna. Låt koka ca 10 minuter.
  • Krydda med salt, peppar och de övriga kryddorna efter tycke och smak. Låt stå 10 minuter och gotta till sig före servering.


Den baconlindade torsken och tomatriset serverade jag med haricots vertes. Rött, grönt och vitt. Ja, jag vet att mina bilder inte är de bästa men jag skyller på vinter och dåligt ljus. Och delvis en kass fotograf. Men detta är ju en matblogg och inte en fotoblogg så hoppas ni har överseende med detta det närmsta halvåret;).














5 kommentarer:

Anonym sa...

torskrygg är gott o jag har funderat på om Oliver har gått innan Kul att se dom första stegen i Morg kommer Ingrid med man o äter frukost trevlig helgor

Lotta sa...

Sofie! Tack så jä...a mycket för detta recept. Nu finns det inga ursäkter längre för att inte laga fisk. Med så mycket gott som "kamouflerar" om jag skulle misslyckas och få den där "fisksmaken" som jag inte gillar, då lär ju bacon, parmesan och kryddor rädda det hela. Och tomatriset låter jättemustigt och gott till firren.

Mannen kommer att få en chock när jag i veckan serverar fisk :-)

Ha en jättefin helg och bra pinnat! (promenerat alltså...)

Kram Lotta

kajomida sa...

Jag måste nog bli minst 110 år om jag ska hinna med att laga allt jag skriver ut ;-) Är ju så rädd att jag ska glömma fina recept för att det kommer nya fina recept... Nu fattas bara torsken som sambon får se till att fiska ;-)

Charlotta sa...

Äsch, jag tycker dina bilder är fina! Mina bilder är knappast heller perfekta och speciellt inte nu när det är mörkt ute och vår blixt behöver nya batterier.

Charlotta sa...

Äsch, jag tycker dina bilder är fina! Mina bilder är knappast heller perfekta och speciellt inte nu när det är mörkt ute och vår blixt behöver nya batterier.