Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 29 juli 2012

Hektiska underbara dagar

För tillfället känns vår lilla lägenhet som en omlastningszon. Vi tittar förbi, vattnar blommor, tvättar, sover eventuellt en natt och packar för att dra vidare. Den senaste veckan har sett ut så. Men det är väl det som är tjusningen med semester. Jag är inte speciellt överförtjust i vår lägenhet på sommaren ändå (liten, utan balkong) så jag är gärna där så lite som möjligt.

I torsdags hade jag en otroligt god och trevlig dag med min familj som kräver sitt eget inlägg. Så mycket god mat jag åt. För hemma lagas det inte mycket mat just nu. I fredags drog vi norrut med första stopp Smögen. Varken jag eller Johan har varit där på väldigt länge. Alltid kul att uppleva sommarpärlorna under högsäsong. Fint väder, många fina båtar och fulla uteserveringar. Vi tog en promenad på den kända smögenbryggan och satte oss på ett ställe där det fanns plats och åt lunch.


Smögenbryggan

Fiskebodar i Smögen
Vi satte oss på Roy´s. De flesta ställena serverade likvärdig mat: hamburgare, fish´n chips, räksmörgås, räksallad osv. Jag beställde en räksmörgås och Johan Fish´n chips. Väldigt gott och min smörgås var gigantisk!! Ett mörkt saftigt bröd i botten, en dillcreme, fräscha grönsaker och en stort lass med skalade räkor! Blev tok-mätt! Även Johans mat var till belåtenhet.


Roy´s på Smögenbryggan

Fish ´n chips

Räksmörgås gigantus

Jag och min oliv
Sen drog vi till Resö där Johans föräldrar har husvagn. Vi fikade med dem, tog ett svalkande och skönt dopp och tog även en kort löptur. Johans föräldrar bjöd på gott grillat: baconlindade och mögelostfyllda kycklingfiléer, rostad potatis, grillad sparris och sallad. Så gott!

Oliver kryper runt på däcket utanför husvagnen

Johan, Oliver och hans tjejkusiner

Gott grillat!!
Vi sov en natt i husvagnen och lämnade sedan Oliver hos farmor och farfar igår när vi drog till Göteborg för att gå på konsert med Bruce Springsteen. En snabb dusch i lägenheten innan vi drog till Johans kompis andra sidan stan för lite fördrink. När taxin hämtade oss för att åka in till stan regnade det något galet mycket!! Så mycket vatten överallt som forsade fram och bildade sjöar här och var. Vi slapp vara ute så mycket och klarade oss hyfsat torra.

Vi åt på El Corazon på Kungstorget. En trevlig restaurang med medelhavsinspirerad mat. Pizza, pasta, kött, fisk och tapas. Jag och Johan åt tapas. Aubergineröra, salsicciakorvar, getost, calamares, lammfärsbiffar mm. Allt var jättegott!

Många små tapas
Det slutade regna och vi promenerade tillsammans med ca 66500 andra till Ullevi och upplevde en konsert som var, om möjligt, snäppet bättre än dag ett. Jag var inte det största fanset på plats men alla var nöjda och glada. Han är en grym gubbe och det finns ingen som är bättre live! Otroligt att hälften av låtarna var utbytta från den ena dagen till den andra.

Ullevi - vilket drag!!
Jag och Johan

Ullevi by night
Nu är vi på väg till Resö igen. Vi har lämnat bort Oliver för första gången hos farmor och farfar och det känns väldigt konstigt tomt. Vi stannar några dagar på samma plats och hoppas på fint väder!

4 kommentarer:

Bland bakverk och kastruller sa...

Ni verkar ju ha en riktig mysig semester!!

Amy's piece of cake sa...

Härligt, det är bara att njuta av alla dessa underbara dagar! :)

Anonym sa...

duktiga Sofie. jag har ätit grillat hos min son. Svensk fläskfile o ytterfile o olika sorters såser Skånemejeriets o olka tillbehör o rabarberpaj,Så gott Gittan

Remsan sa...

Smögen är underbart! Vi har åkt dit ett par somrar och frossat skaldjur ;-)
Utifrån alla recension av konserten så förstår jag att ni hade en toppen kväll!