Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 7 maj 2012

Pestosås och andra kalla såser

Jag gillar verkligen kalla såser. Och sås måste man verkligen ha. Till det mesta. Och då är kalla såser bra. Funkar både till somriga sallader och grillat. Under min uppväxt åt vi samma kalla sås till det mesta - Rosa sås kallar vi den i vår familj. Gräddfil, chilisås, salt och peppar. I dag tror jag gräddfilen byts ut om grekisk yoghurt.

I går gjorde jag en form av pastasallad med vad som fanns i kylen. Tortellini med ricotta och spenat blandades med isbergsallad, gurka, tomat, rödlök, olivolja och rödvinsvinäger. Lite kryddig stekt korv till och en kall sås. Såsen blev till av vad som fanns i kylen. Pesto ger bra smak och keson gav lite struktur.

Pestosås
2 dl grekisk yoghurt
1 dl keso
2 msk basilikapesto



Tips på några andra snabba kalla såser:
  • Grekisk yoghurt och ajvar relish
  • Grekisk yoghurt och sweet chilisås
  • Grekisk yoghurt, riven vitlöksklyfta, citronsaft och citronskal
  • Grekisk yoghurt  och röd pesto
Grekisk yoghurt går självklart att byta ut mot turkisk yoghurt, creme fraiche, gräddfil eller mild yoghurt. 

2 kommentarer:

Katarina sa...

Kalla såser är goda och jag gillar att ha sådan på hamburgare!

Mårtenssons kök sa...

Ja, den där rosa såsen känns igen:) Här blev det också en kall sås till maten när det åts spätta, känns som det kommer att bli en del kalla varianter ju varmare det blir...