Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 17 maj 2012

Moussaka

Vanligtvis är jag väldigt bortskämd med en son som sover väldigt bra och hela nätter sedan länge. Men när vi inte är hemma sover han lite oroligt, vaknar ofta och skriker/gnäller/grymtar. Så nu när jag varit i skåne några dagar har han sovit besvärligt. Så ingen sovmorgon denna Kristi himmel. Oliver sitter i sin morfars knä och leker och jag passa på att blogga lite.

Denna smarriga Moussaka bjöd jag Hanna på till lunch när jag fyllde år. Har tänkt jag skulle göra det länge och när man fyller år får man verkligen bestämma vad det ska bjudas på.

Som så många andra klassiska rätter finns det mängder av recept. Jag tittade på ett gäng och gjorde min egen variant.

Moussaka 1 stor form, ca 6 personer
2 st aubergine
1 citron
salt

500g lammfärs
1 gul lök
ca 3 msk kanel
4 msk tomatpure
400g (1 burk) passerade tomater

2 msk vetemjöl
ca 3 msk smör
ca 2,5 dl mjölk
salt och peppar
1 äggula
100 g riven ost
1 pkt fetaost

  • Skär auberginen i tunna skivor på längden och lägg dem i en form. Pressa citron över och strö över riktigt med salt. Krama runt och låt ligga i formen ca 30 minuter så skivorna vattnas av.
  • Hacka löken fint fräs mjuk i en stekpanna. Tillsätt lammfärsen och bryn och låt ev vätska steka bort.
  • Tillsätt kanel (efter smak, men ska vara mycket!!), tomatpuré och låt fräsa med en minut. 
  • Häll på passerade tomater och låt allt koka ihop på medelvärme i 15-20 minuter. Krydda med salt och peppar.
  • Smält smöret i en kastrull. Pudra över mjölet och vispa ihop. Späd med mjölk, lite åt gången och rör hela tiden. Späd tills det blir en lagom tjock sås. Krydda med salt och peppar, tillsätt äggula och riven ost. Rör om och ställ åt sidan.
  • Krama ut aubergineskivor och torka av med hushållspapper. Stek dem i smör eller olja i en stekpanna  ca 1 minut på varje sida så de får lite färg och blir mjuka.
  • Varva aubergine, köttfärssås och såsen i en smord ugnsfast form (som lasagne). Avsluta med sås och smula över fetaosten. Grädda 25-30 minuter i 200 grader tills den får fin färg.




Servera Moussaka med en grekisk sallad med tomat, gurka, rödlök, fetaost och oliver. Lammfärsen går att byta ut mot nötfärs eller blandfärs och aubergine går att byta ut mot potatis. Snåla inte med kanelen. Det är det som är hela grejen!

Barnen fick också en variant på moussaka. Jag kokte i hop köttfärssåsen lite innan jag kryddade med salt och peppar och tog bort lite som jag mixade tillsammans med en kokt potatis och en kokt morot. Sen blandade jag det med lite kokt couscous. "Coussaka?!". 

Om några timmar sätter vi oss på tåget tillbaka till Götet. En halv helgdag blir kvar med "pappsen" och i morrn är det som en vanlig dag för mig. Sen är det helg igen. Me like!

6 kommentarer:

Charlotta sa...

Haha, jag är likadan som Oliver (förutom grymtningarna då!) - sover allra bästa hemma :=)

Moussaka är supergott, speciellt med mycket kanel. Mmmm.

Hälsa Skåne!

Kim sa...

Ha ha, Coussaka - självklart! Moussaka måste jag göra någon dag, gillar gratängmat. Kanel, you bet.

Anonym sa...

jag som är lite gammalmodig, byter nog till potatis o nötfärs , ha en bra dag hem, går väl fort med tåget kram

Spanienfrugan sa...

Jag älskar moussaka..måste laga det snart!

Remsan sa...

Moussaka är sååå gott! Coussaka låter toppen det med.
Jag har alltid tidigare sovit dåligt borta, men numera är det som min kropp passar på och jag sover som klubbad. Nästan lite otäckt tungt. Senast Berra och jag sov på hotell låg han och spanade på mig mellan 7-9 innan jag vaknade.

Matarkivet sa...

Har inte heller testat moussaka (än). Och jag gör alltid som du; läser på men kör min egen version. Funkar alltid :)