Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 9 maj 2012

Kryddodlingen

Nu kanske ni undrar hur det går med min lilla kryddodling!? Köpte ju 2x3 kryddodlingar på IKEA för ett tag sedan och började med att så tre stycken: basilika, timjan och koriander. De har tatt sig fint och koriandern är väl klar för skörd. Men nu kan jag inte komma på något smarrigt att ha den till. Kom gärna med förslag!

De tre andra kryddorna satte jag i veckan: persilja, oregano och citronmeliss. Har aldrig odlat någon av dessa förut så ska bli kul att se hur de tar sig. Funderar även på att sätta lite gula ärtor som blir underbara ärtskott. Blir lite småodlingar när man varken har balkong eller trädgård.


Vaknade av regnsmatter mot rutan idag. Kändes som det behövdes. Blev en tur till öppna förskolan i förmiddags. Var en lagom stor skara och inte så stimmigt som det lätt kan bli ibland. Sen gick vi i ösregnet och handlade lite. Regnade inte när jag gav mig i väg så halvgarderade med regnjacka och gummistövlar (inga regnbyxor). Gud, vad tunga jeans blir när de blir regnblöta.

I kväll är vi ett gäng mammor som ska träffas på stan och dricka lite vin. Utan barn. Hurra!!

7 kommentarer:

Katarina sa...

Koriander passar bra i falafel och i indiska maträtter!

Moma sa...

Haha, koriandern passar i stort sett i alla mina recept, testa att göra lite green seasoning du som gillar fisk!
http://momaskitchen.se/2010/10/13/green-seasoning/

Remsan sa...

Jag använder också koriander i en massa olika rätter. Toppar nästan all thaimat med koriander om jag har det hemma. I salsa är det jättegott.

Mårtenssons kök sa...

Håller med ovanstående:)

Och ha en riktigt kul kväll!

Anonym sa...

undrar om du slutat att amma, fast det finns kanske alkoholfritt vin som är gott.Kallt i åhus bara 12 gr 18 i krstd

Kim sa...

Koriander är fint i vietnamesiska vårrullar, och till texmex.

Blir jättesugen på att ge mig ut till Ikea bara för att själv köpa på mig de där käcka burkarna...

Amy's piece of cake sa...

Håller också med föregående talare... salsa, indiskt mums!