Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 19 maj 2011

Teriyakilax med asiatisk sallad

På min födelsedag blev det ingen avancerat middag men dock väldigt god. Och nyttig! Hade hittat ett recept i Mårtenssons kök som jag fastnat för. Marinaden till laxen hann jag tyvärr inte slänga ihop. Kunde jag ju gjort kvällen innan men ibland räcker inte tid och ork till. Så blev en nödlösning med en färdig teriyakimarinad på flaska. Lite sesamfröm på och in i ugnen så laxen blev sådär perfekt. Men nästa gång testar jag marinaden.

Den asiatiska salladen kommer jag absolut att göra fler gånger. Går att variera i all oändlighet. Jag hade palsternacka, morot, sugar snaps, zucchini och mango. Bara att strimla grönsakerna på mandolinen, skära mangon i bitar och blanda med dressingen. Låt stå en kvart före servering och "gotta ihop sig".

Dressing
½ dl rapsolja
1½ msk sesamolja
3 msk japansk soja
2 msk riven ingefära
1 msk vitvins- eller risvinäger
juice av 1 lime
1 riven vitlöksklyfta


2 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Kul att du gillade det hela, perfekt födelsedagsmiddag tycker vi också:) Salladen gillade vi också skarpt, gör den gärna flera gånger.

Hoppas du har en härlig helg!

Remsan sa...

Håller med Mårtenssons, perfekt födelsedags mat. Så gott och nyttigt.