Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 6 maj 2011

På väg till sparrisön...

I morgon ska jag på spännande äventyr. Åker till Gotland över dagen för att kolla på sparris, träffa leverantörer mm. Ser ut att bli en kanonfin dag! Lovar att rapportera!

Så inför detta laddade jag med lite Sparrisrisotto och Torskrygg i kväll. Blev supergott!!

Sparrisrisotto 2 port
250g grön sparris
6 dl vatten
1 grönsaksbuljong
250g arborioris
1 dl vitt vin
1 schalottenlök
1 dl riven parmesanost
salt o peppar
  • Skär bort det träiga längst ner på sparrisen. Skär av knopparna och spara dem åt sidan. Skär resten av stammen i bitar.
  • Koka upp vatten och buljongtärning. Koka stammarna i ca en tredjedel av buljongen. Mixa sparris med den buljong den kokt i.
  • Hacka löken och fräs den i smör i en kastrull. Häll på riset och fräs med en minut. Häll på vinet och låt det koka in. Häll på buljongen så det täcker. Låt koka in och späd därefter hela tiden. Rör då och då. Koka ca 20 minuter. Risotton ska vara krämig med en kärna kvar i riskornen.
  • När det återstrår ca 5 minuter av risotton häll i sparrismixet och sparrisknopparna. Låt koka ihop. Rör ner parmesan och smaka av med salt och peppar.
Vi lyxade till det med torskrygg idag. Såå gott!! Delade den i två portionsbitar (ca 200g/port) och la den i en ugnsfast smord form. Rörde ihop smör med basilikakryddpasta (knorr), salt och peppar. Klickade över och runt fisken och bakade på 175 grader i 12-13 minuter. Torsken ska falla isär i skivor.

Servera Sparrisrisotto med Torskrygg och lite skivade rädisor. Ringla över smöret från fiskformen som sås. Johan tog en öl: Mariestad Old Ox. Jag fick nöja mig med en mineralvatten.

9 kommentarer:

Pernilla sa...

men, vad har du för roligt jobb som får göra såna roliga saker? (det är en retorisk fråga, jag råkar faktiskt veta vart du jobbar. bara så att du vet.) jag vill också följa med, jag har aldrig ens varit på gotland!

för övrigt tror jag att det är alla år i dagisbranschen som gjort mig så bra på att förklara recept så pedagogiskt ;)

MÅ Gott sa...

Ha en skön Gotlandsvistelse med mycket sol coh sköna vindar!

Vi ska dit i sommar och jag längtar redan.

Matarkivet sa...

Nu ställer jag samma fråga som Pernilla (dock ej retorisk), för jag har ingen aning vad du jobbar med, men det låter ju kul!

Sparrisrisotto låter grymt gott, ska jag absolut testa - kan nästan slå mig för pannan för att jag inte kom på det själv! :)

Remsan sa...

Nice jobb! Vi ska till Gotland med jobbet om 1 mån, men inte för att kolla sparris, utan för att springa vårruset. Trevlig resa.
Maten ser fantastiskt god ut!

Mårtenssons kök sa...

Härlig utflykt, att det sen hänger ihop med god mat gör ju inte det hela sämre precis! Hoppas du har/haft en fin dag.

Tack för gratulationerna hemma hos oss igår!

Michael sa...

Åh fy fabian vad spännande. Jag satt och läste i en Året runt från svärmor om en sparrisodling i Skåne. Drömde om att få hälsa på... Ta många bilder :)

charlotta sa...

jag har heller aldrig varit på gotland pernilla (hänvisar till den översta kommentaren)! men sparris, som är så gott. vilken lycka!

Anonym sa...

Åhhh sparrisrisotto är ju bland det godaste man kan äta tror jag! Det måste jag snart göra igen :-)

Erika Skogly sa...

Oj så gott med sparrisrisotto!