Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 30 juli 2010

Kokoskladdkaka

När man är hemma hos föräldrarna blir det alltid en massa fika. Känns som det är mer fika än motion för tillfället men blev iallfall en härlig löptur på småstigar i eftermiddag. Riktigt skönt! Väl tillbaka blev det fika med Kokoskladdkaka och Zabayoneglass från OTTO. Riktigt gott!!

125 g smör
3 dl socker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
1 dl kokos
0,5 dl kakao
1,5 dl vetemjöl

Smält smöret i en stor kastrull och låt det svalna något. Rör i socker, ägg, vaniljsocker och kokos. Sikta ner kakao och mjöl.
Kläm fast bakplåtspapper i botten på en form med löstagbar botten som är 24 cm i diameter. Häll i smeten. Grädda på 175 grader i 20 minuter.

Låt kakan kallna. Härligt kladdig och supergott med kokos i. Vi hade glass till men går självklart att ha vad som helst till!

7 kommentarer:

Nina Sommar sa...

Kladdkaka står högt i kurs här, särskilt hos sonen. Ska pröva ditt recept nästa gång. Jag har aldrig gjort kladdkaka med kokos i, låter gott.

Pernilla sa...

mmm, det måste ju vara en helt fantastisk kladdkaka :) vi brukade baka chokladbollar med kokos i smeten när yngre jag och min bror, det var också galet gott!

hoppas broccolipajen smakade bra!

Unknown sa...

Låter jättegott! Kan tänka mig att den blir ännu mer saftig med kokos i! Ngt som är gott till kladdkaka är grädde med krossad daim i eller krossad marianne, mums :)

Daniella - BakeCake sa...

Åh kladdkaka med kokos låter helt underbart gott! detta måste jag testa! Ha det jätte bra! Kram Daniella - BakeCake

Helena Ljunggren sa...

Kladdkaka OCH kokos, det kan ju bara inte vara annat än vrålgott :) Mums!

Fru Matglad sa...

Mmmm Sofie! Visst är det gott med kokos i choklad...=)
Hoppas du haft en skön sommar!

Emellan och livet utan Drogerna sa...

Jag brukar lägga Cocos i botten och det blir supergott