Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 20 juli 2010

Tyskland, Tyskland.....

...är en väldigt underligt land. Tyskar är inte speciellt snygga, inte speciellt modeintresserade, ja, de verkar helt enkelt inte vilja ta in något från omvärlden. De älskar sig och sitt land över allt annat. Låter jag kritisk?! Ja, man blev ju galen ibland. De flesta kan inte ett ord engelska, vill inte prata engelska. Läser inte ungdomarna engelska i skolan?! Menyer på tyska, all info på tyska. Vill de inte ha några turister i sitt land?!

Men vi ville turista. Jag fick damma av den gamla skoltyskan, försöka förstå vissa ord och sammanhang och göra oss förstådda på en blandning av tyska och engelska. Första stoppet i Tyskland var i Husum där vi stannade för att äta lunch. En vacker liten hamnstad. Vi fattade ju inget av menyerna men vi hamnade på en fiskrestaurang. Johan beställde Wienerschnizel (inte fisk). Det är ju inte så svårt. Fisk har jag aldrig lärt mig. Men gissade att "Kutterschollen" borde vara en plattfisk. Eller kunde det vara musslor?! Nä, jag chansade och beställde. Men hemmagjord potatissallad. Och jag hade gissat rätt. Supergott!! I potatissalladen var det saltgurka och äppelbitar. Mmmm, vad gott!!

Vi körde vidare till Plön. Stad och sjö med samma namn. Ligger strax utanför Kiel. Fantastiskt fint! Härliga naturområden, liten stadskärna och ett stort vackert slott mitt i.

Öl måste man dricka när man är i Tyskland. Gott och svalkande när det är värmt ute.

Efter en natt i Plön körde vi till Rügen och staden Göhren. Fantastiskt fina alleér längs vägen dit och vägar av blandad kvalité. Vi hamnade på en jättestor camping precis vid havet och nära till stadskärnan. Perfekt! Käkade på en italiensk restaurang denna kvällen. Den pizzan var inte den godaste jag ätit. Men till dessert blev det Apfelstrudel. Det var smaskigt!


Vädret var inte sol och bad så det blev utflykt till bla. Sellin. Kollade in den enorma bryggan med stor restaurang och en dykarklocka som fortfarande är i bruk. Det blåste ordentligt på bryggan så vi tog en fika på gågatan istället. En romkügel (typ arraksboll) till Johan och jag tog en jättestor kaka med körsbär. Helt ok, men lite torr.


Det är charmigt att bo i tält. Vin i plastglas och snacks i kåsa. Det är fint det!!


Sista kvällen blev det en liten mysig restaurang med mycket fisk. Förvånad att tyskarna äter så mycket fisk, men detta var ju längs kusten och med panad på så funkar det väl för en tysk oxå.:) Jag beställde något som jag trodde var panerad lax men det visade sig vara en panerad vit fisk. Kanske sej?! Var väldigt gott! Potatis och allt badade i sås. Supergott!!


Det svåraste när man bilar och campar är frukost. Tyvärr har vi inga kylmöjligheter och man kan bara ha sådant som klarar av att vara i rumstemperatur eller varmare. Så det blir mycket marmeladsmörgåsar och kaffe. Tills vi köpte nutella. Då blev det nutella och skivad banan. Ojojoj, vad gott!! Kan jag verkligen rekomendera!!

Ja, många trevliga upplevelser i detta konstiga land. Nu dröjer det nog innan vi turistar där igen. Får nog fortsätta vara ett land man åker till för att köpa billig dryck och som genomfartsland till sydligare länder.

4 kommentarer:

Nina Sommar sa...

Håller med dig i dina reflexioner om tyskarna. Speciellt kan man roas och oroas av deras märkliga frisyrer.

Mårtenssons kök sa...

Hahaha, så roligt att läsa om er resa. Precis som fransmän är tyskarna envisa med att "bara" prata sitt eget språk, förstår inte varför. Alla filmer som dubbas, det är underhållning det!

Tara sa...

Haha, min pappa är från tyskland och jag har alltid sagt samma sak men ingen av mina släktingar håller förstås med:) Det är i alla fall härligt att gå omkring i matbutikerna där allting är så färskt och billigt!

charlotta sa...

hahaha, oj vad jag skrattade när jag läste vad du skrivit. jag uppfattar fransmännen som lite lika, i alla fall ifråga om att inte vilja prata engelska...!