Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 4 juli 2010

Thaisallad med Räkor och ingefärsdressing

I fredags gjorde jag en supergod Thaisallad som passade perfekt en ljummen kväll för en som inte har grill.

Receptet hittade jag i senaste numret av Laga Lätt (7/10). Orinalreceptet (nedan) är för 6 portioner men eftersom vi bara var två hungriga så höftade jag lite. Mycket av det goda... Snåla INTE med dressingen och chilin. Det är det som ger smaken. Eftesom färska räkor är sviiindyra nu så blev det handskalade på burk i lag. Gick utmärkt!!


1 kg räkor med skal (färska eller frysta)
1 pkt glasnudlar
150g sugar snaps
1 gurka
1 gul paprika
4 salladslökar
2 avocado
1 röd chilifrukt
10 st rädisor
2 msk semsamfrön
1 påse bladspenat (80g)
1 kruka koriander
1 lime

DRESSING:
2 lime
2msk rapsolja
1 tsk sesamolja
5 msk japansk soja
2-3 msk riven ingefära
1 tsk strösocker

Skala räkorna.
Koka glasnudlarna enligt anvisningarna på förpackningen. Lägg i sugar snapsen när det återstår 1 minut av koktiden. Häll av i ett durkslag och skölj noga med kallt vatten. Snitta ev sugar snapsen på snedden.
Skala och tärna gurkan. Skölj, tärna ur och strimla paprikan. Ansa och strimla salladslöken fint. Halvera, kärna ur och tärna avocadon.
Skölj och skiva chilifrukten fint. Skölj och skiva rädisorna fint. Lägg dem i iskallt vatten så de krispar till sig.

Dressing:
Pressa limen. Blanda juicen med övriga ingredienser.
Rosta sesamfröna i en torr panna.
Blanda nudlar och sugarsnaps med hälften av dressingen. Tillsätt gurka, paprika, lök, chili och rädisor.
Varva nudelsalladen med spenat och räkor i en stor skål. Toppa med korianderblad, sesamfrön och resten av dressingen. Servera med limeklyftor.





Supersmaskigt med ett glas kallt vitt vin till! Mmmmm........

4 kommentarer:

charlotta sa...

wow, vad gott det ser ut! sallad är perfekt när vädret är såhär fint. och sugarsnaps är ju såååå gott!

Remsan sa...

Jag spanade också på det här receptet! Helt i min smak. Ser kanongott ut!

vanilla sky sa...

Ser ljuvligt ut! Riktig sommarmat :)

Pernilla sa...

oh, vad fräscht och gott det såg ut! fast jag skulle nog byta ut räkorna mot kanske... lax. har inte riktigt lärt mig äta räkor ännu, men jag jobbar på't!