Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 14 maj 2013

Lakrits- & Chokladkladdkaka

Tårtan jag bjöd min familj på på min födelsedag var söt, god, mäktig, kladdig och alldeles alldeles underbar! Choklad och lakrits i en härlig kombination och dekorerad med både sött och salt godis. Både snygg och god. Receptet hittade jag i senaste numret av tidningen Baka (2/13) och fastnade för den direkt.

Så fick jag även användning för mitt lakritspulver jag köpte för ett tag sedan. Sitter ni inne med något smarrigt recept med just lakritspulver så tipsa gärna.



Lakrits- & Chokladkladdkaka
150 g smör
3 ägg
300 g strösocker
15 g vaniljsocker
40 g kakao
210 g vetemjöl
3 msk lakritspulver
40 g mörk sirap

Lakritsglasyr
6 st kick-stänger á 19 g
60 g vispgrädde
100 g mörk choklad
100 g smör
  • Sätt ugnen på 175 grader. Smörj kanterna på en springform, ca 22 cm i diameter. Kläm fast ett bakplåtspapper i botten.
  • Smält smöret. Vispa ihop ägg, socker och sirap. Blanda ner det smälta smöret i smeten. Tillsätt vetemjöl, kakao, vaniljsocker och lakritspulver och rör till en jämn smet.
  • Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 20-25 minuter.
  • Ta ut kakan och låt den svalna.
  • Lakritsglasyr: Bryt lakritsstängerna i mindre bitar. Koka upp grädden i en kastrull. Tillsätt lakritsen och smält på svag värme under omrörning.
  • Dra kastrullen åt sidan och rör ner choklad och smör. Rör till allt är smält.
  • Bred glasyren över kakan och toppa med lakritsgodis.
  • Låt stå kallt minst 2 timmar före servering.



Servera med en klick grädde


12 kommentarer:

Malin`s Diner sa...

Men sluuta så gott! Hade jag inte tackat nej till nu faktiskt. Har lakritspulver och käck hemma, men inte tillräckligt mycket av varje. Kan kanske bli en minitårta.

Kram kram

Förresten, vet du något bra lunchställe nära Järntorget? Ska till Gbg med jobbet i morgon, så snabbt svar tack... ;-)

MorMona sa...

Säger bara WOW!!

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Oj vilken underbar rackare!

Unknown sa...

Låter otroligt gott! Allt utom lakrits! ;) Gillar inte lakrits... ;)
Och så snyggt dekorerat också!
Ha en fin dag!
Kram
//Lana

Pysselpinglan sa...

Vilken läcker kaka! Snygg!

Lotta sa...

Cheeeeezus! Saliven bokstavligen ökar ju mer jag föreställer mig att smaka på detta. Galet gott! Och roligt snyggt.

Jag sparar receptet, helt klart!

Mårtenssons kök sa...

Kan vi absolut tänka oss att den smakade kanoners god! Vi gjorde kladdkaka med lakritspulver för ett tag sen och den var väldans god...
Vi har använt pulvret och kryddat en vildsvinsstek tidigare.

Ann sa...

Låter mycket gott - var kan man köpa lakritspulver i Skåne "på landet"?? Kramar på dig!

Amy's piece of cake sa...

Åhh, jag vill ha denna nu! Låter så gott alltså med lakrits och choklad i kombo. Sparar ner receptet och gör den inom en snar framtid mmm!

Bland bakverk och kastruller sa...

Den ser helt underbar god ut. Lakrits och choklad är ju så gott!!

Anonym sa...

OJ,det ser helt fantastiskt gott ut!!

Eleonore sa...

Du får sluta lägga upp så mycket gott som jag vill prova på när jag inte kan baka :P Ser jättegott ut verkligen!