Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 27 maj 2013

Chili- och vitlökspasta med spenat och rökt lax

Det finns så många goda och lättlagade recept och jag blir lika lycklig varje gång jag hittar dem. För man vet aldrig vilket humör lilleman är på och hur mycket tid det finns att laga mat på.

Detta receptet hittade jag hos Remsan och då behöver man inte vara orolig för att det inte ska vara gott. Chili, vitlök, pasta, lime, spenat och rökt lax. Hacka, steka, koka och blanda. Chop, chop så är middagen serverad.

Chilifrukten plockade jag från min egen odling. Har ingen aning om vad det är för sort och därför ingen aning om styrkan. Smakade först en bit på spetsen och den var väldigt mild. Sen skivade jag lite och stoppade en bit i munnen. Gaahh!! Ja, jag är ju lite känslig men den var stark! Jag skrek till så Johan trodde att jag skurit mig....

Chiliodlingen på balkongen

Chili- och vitlökspasta med spenat och rökt lax ca 4 pers.
500 g färsk pasta, eller 4 portioner "vanlig" pasta
4 vitlöksklyftor, finhackade
röd chili efter tycke och smak, finhackad
200 g bladspenat, färsk eller fryst
2 dl crème fraiche
1 lime, rivet skal och pressad saft
Salt & svartpeppar
300 g kallrökt lax
  • Koka pastan. 
  • Hetta upp ett par matskedar olivolja i en panna och fräs vitlök och chili en minutr. Vänd ned spenaten och låt den steka med tills den mjuknat.
  • Blanda crème fraiche med limeskal och saft. 
  • Blanda först den kokta pastan med limecremen och sedan med spenaten och den rökta laxen. 
  • Servera pastan tillsammans med grönsaker, tex broccoli eller haricots verts. 

Självklart lite parmesan på toppen

5 kommentarer:

Malin`s Diner sa...

Våra chiliplantor har inte vuxit något alls nästan. Kanske att de är klara i september...

Mat som är smidig och god gillas av mig!

Kram kram

Unknown sa...

Mmm...så gott! Jag har också sparat det receptet och ska laga det nån gång! :)
Ha en fin dag!
Kram kram
//Lana

Remsan sa...

Mina chiliplantor är nog tyvärr hoppet ute för. Lössen var skoningslösa :-(
Kul att ni gillade pastan! :-) Kram.

Anonym sa...

Supergott. Succé här hemma. Tack för en underbar blogg som jag läser dagligen. Hälsn Anita i Boden

Moma sa...

Jag har lagt det där med chiliodling på hyllan- jag verkar ha svarta fingrar!