Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 6 juli 2009

Kycklingpaj med sesamskal

Sen lunch eller tidig middag. Ja, det är semester och ingen bestämmer när man ska äta vad. Johan tyckte vi åt paj för sällan så vi bestämde oss för att göra en redan idag.

Pajdeg:
125g smör
3 dl vetemjöl eller annat mjöl
1/2 dl sesamfrön
2 msk vatten

Blanda till en deg. Lägg i kylen 30 minuter. Tryck ut i en pajform och förgrädda i 225 grader i ca 10 minuter.

Fyllning:
1 zuccini
1 röd paprika
2 st kycklingfileér
2 ägg
2 dl mjölk
en liten bit chevréost (beroende på hur mycket smak man vill ha. Jag hade ca 50 gram, kunde haft mer)
Körsbärstomater
Kryddor

Skiva och stek zuccini i olja tills den får fin färg.
Kärna ur paprikan och skär i bitar
Skär kycklingen i bitar och stek med kryddor (chilipulver, paprikapulver, salt o peppar)
Mixa ägg, mjölk och getost. Salta och peppra.
Lägg kycklingen i botten i pajskalet. Lagg på grönsakerna och sist äggblandningen.

Grädda i 225 grader i ca 25 minuter.


Servera med sallad

Grundidén till pajen med getost och sesamfrön i skalet fick jag från ett nummer av Allt om Mat. Ändrade lite, bland annat tillsatte jag kyckling för att få den något matigare.

1 kommentar:

chili sa...

vilken god paj, ska jag göra idag om jag har allt hemma. Hur é de me dej?