Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 17 juli 2009

Kantarellpaj

Lite tidig försmak på hösten. Köpte lite kantareller på jobbet och gjorde en paj.
Pajskal:
1 dl grovt rågmjöl
2 dl vetemjöl
125 g smör
1 msk vatten
Blanda all ingredienser. Vila i kylen i ca 30 minuter. Tryck ut den i ett pajskal. Förgrädda i ca 15 minuter.

Fyllning:
ca 300 g fryst och tinat hackad spenat
ca 400g kantareller
3 st ägg
3 dl mjölk
riven prästost
salt o peppar
smör till stekning

Stek kantarellerna i smör. Salta o peppar. Lägg i botten på pajskalet. Blanda spenat, ägg och mjölk. Krydda. Häll över kantarellerna. Strö över osten. Grädda i 225 grader i ca 25 minuter, tills osten fått färg och pajen stelnat.

I brist på färska grönsaker fick jag nöja mig med en tärnad tomat med balsamicoglaze som sallad. Smaskigt!

2 kommentarer:

Ullis sa...

De måste jag leta efter i affären! Man kan aldrig få för mycket av kärlek. :)

Bakrecept sa...

Kantarellpaj är min favorit! Det receptet får man nog pröva på här i hemmet.
Tack för att du delade med dig av det, hör av mig hur det smakade sen..
Här är ett annat Kantarellpaj recept jag brukar laga.