Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 17 maj 2009

Göteborgsvarvshelg

Här sitter man nu i soffan efter en intensiv göteborgsvarvshelg. Ont i hela kroppen, besviken på tiden men ändå ganska stolt att jag tagit mig runt för tredje gången. Det trodde INGEN om mig för ett antal år sedan. Inte ens jag själv om jag ska va ärlig.


Har varit på varvsområdet fyra dagar i rad.
Dag 1. Hämtning av nummerlappar till mig och hela klanen. Blev sex gula plastkassar med nummerlappar, reklam, vattenflaskor och bröd.
Dag 2. Stavvarvet. Mamma och pappa fick detta av oss i julklapp men pappas knä strejkade så Louise fick gå med istället.
Dag 3. Göteborgsvarvet. Vi var många som startade i år. Alla kom i mål och alla tyckte att årets varv var tungt. Inkusive jag själv. Inte så nöjd med att jag inte slog fjolårets tid. Bara att anmäla sig till nästa år....
Dag 4. Happy Mil för de små. Rasmus och Ruben var jätteduktiga och sprang de 200 meterna på gräs. Många barn och många föräldrar som var engagerade i loppet.



Man blir hungrig av att motionera. Efter Varvet var det som vanligt pizza från Utby pizzeria och ett par glas vin för att sen däcka i soffan framför melodifestivalen. Rätt låt vann!

Idag söndag har vi firat min och mammas födelsedagar i Utby med grill och tårta. Vi grillade entrecote och kokosmjölksmarinerade kycklingfiléer på spett. Till det hade vi Klyftpotatis, en stor sallad, yoghurtsås med sweet chili och grönsparris med vinägrette på citron och grovkornig senap.





Till kaffet hade jag gjort två smarriga tårtor: Mississippi mud pie och Kladdkaka med vit choklad. Recepten kommer från Två systrar söta.


Mississippi Mud Pie

200g rumsvarmt smör
5 dl strösocker
4 ägg
3,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 kryddmått salt
1 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljsocker
3 dl valfria hackade nötter (jag hade hasselnötter, sötmandel och valnötter)
mini-marshmallows
kolasås (hemmagjord eller "köpe")

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund bakform.
Rör smör och socker poröst. Vispa ner äggen, ett i sänder.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten tillsammans med nötterna.
Häll smeten i formen och grädda i ca 45 minuter. Kakan ska vara lite kladdig i mitten. Tryck i marshmallowsen i kakan medan den fortfarande är varm. Låt kakan svalna.
Vid servering: lägg på några extra marshmallows och ringla på kolasåsen. Vi hade en klick grädde till men det var överflödigt!!!


Kladdkaka med vit choklad
150 g smör
150 g vit choklad
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 tsk rivet citron- eller limeskal

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form med löstagbar kant.
Smält choklad och smör i en skål över ett vattenbad. Låt svalna lite.
Blanda de torra ingredienser och rör ihop med chokladen. Tillsätt ägg och citronskal och rör till en jämn smet. Häll smeten i formen och grädda i 30 minuter.
Låt kakan svalna. Blanda en glasyr på 2 dl creme fraiche, 1/2 dl florsocker och 1 tsk vaniljsocker. Garnera med bär eller granatäpple.

Inga kommentarer: