Vinter/Vår

Vinter/Vår

tisdag 8 oktober 2013

Älskade småkakor

Småkakor är fint det. Går snabbt att baka många på kort tid, håller länge, går att variera oändligt och svårt att inte tycka om. Till Olivers kalas bakade jag två tårtor och två sorters småkakor. Chokladkolasnitt  med karamellströssel som jag gjort förut och Havrekakor som var ett helt nytt recept för mig som jag hittade på bloggen Söta Saker. Mmm....så gott!

Havrekakor
Havrekakor
2 dl flytande smör (eller 200 g rumsvarmt smör )
2 dl socker
1 tsk hjorthornssalt
2 dl vetemjöl
6 dl havregryn
  • Blanda smör och socker och rör ner hjorthornssaltet. 
  • Rör därefter i mjöl och havregryn. 
  • Forma till små bollar och platta ut dem på en plåt med bakplåtspapper. 
  • Grädda i 10 minuter i 200 grader.


Denna gången gjorde jag chokldkolasnitten med karamellströssel. Tidigare har jag gjort dem med lakritsströssel och polkaströssel. Gott vilket som!

Tänkte även passa på att gratulera min blogg på sexårsdagen som infaller i dagarna. För det var i Oktober 2007 som jag publicerade mitt första blogginlägg. Tanken med bloggen var en receptbank för mig själv. Jag var trött på att samla recept i pärmar, tidningsurklipp huller om buller och slarvigt skrivna lappar. Jag var inte så bekant med bloggvärlden då och kunde aldrig föreställa mig vad det skulle leda till. Nya vänner, massor av inspiration, resor, tidningsreportage mm. Ni är många som tittar in och läser mina recept. Jag är väldigt glad för alla kommentarer jag får, både på gamla och nya recept. Jag vet att ni är många som ofta läser men aldrig eller sällan lämna ett avtryck. Snälla, skriv en rad! Jag blir så glad! :)

9 kommentarer:

Min Lilla Kokvrå sa...

Grattis till alla dina blogg-år, kom själv på att det börjar närma sig årsdagen för Min Lilla Kokvrå, och mycket riktigt den 29/10-12 skrev jag mitt första inlägg, det måste jag uppmärksamma på något sätt :)
Härligt smarriga kakor du bakat :)

Ha det gott!

Anonym sa...

Som du vet så läser jag din blogg...men brukar inte kommentera. Har testat många goda recept.
//Janina (Moek)

Systeryster och jag .... sa...

Grattis till en härlig och inspirerande blogg
Mycket har vi gjort och det är så gott


Millas Hälsoblogg sa...

Grattis:)

Sara på Vardag.nu sa...

Sex år! Uj ju uj. Skolstart nu då :D Grattis!

Matarkivet sa...

Chokladsnittar och havrekakor är två av mina favoriter - muuums!

Mårtenssons kök sa...

Hipp, hipp och hurraaaaaa! Visst är det otroligt häftigt med allt som hänt tack vare bloggarna, tänk alla härliga människor som döljer sig där bakom skärmarna. Och en av dom är ju du!

Kramar!

Lotta sa...

Det är väl kanske den här typen av bakning som jag borde ge mig på... Du säger att det är så lätt och så vidare :-)

Vi får väl se hur det går för karriären med kakbak hos mig!

Kram till dig!

Remsan sa...

6 år är banne mig inte dåligt! Bra där! Grattis bloggen!
Småkakor är helt livsfarligt för min del... Jag gillar inte smågodis och äter knappt snacks, men sätter någon fram ett fat med småkakor framför mig så är det snabbt tomt...