Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 25 april 2012

Ugnbakad lax med bulgursallad

På tisdagar äter vi fisk. Eller försöker i alla fall. Köpte en ordentlig bit lax i går som jag rev citronskal och pressade citronsaft över. Körde hela biten på 200 grader i 25 minuter. Perfekt!

Laxen innan den åkte in i ugnen
Till laxbiten kokte jag bulgur i grönsaksbuljong som jag blandade med lite grönsaker. Fräste strimlad rotselleri, slantad morot, rödlök i "båtar" och zucchini. Serverade med kvartade rädisor. Lite sås till det: mild yoghurt med vitlök och spiskummin. Gott gott!


Härlig bulgursallad


I dag fick vi lunchbesök av moster/syster. Bjöd på rester av gårdagens laxmiddag. Fyllde på bulgurn med lite mer grönsaker, fetaost och oliver. Oliver fick även han lite lax som jag blandade med sötpotatis- och palsternackspuré som han smaskade i sig glatt.

Till kaffet bjöd jag på lakritsmaräng. Syrran tog två:).

1 kommentar:

Remsan sa...

Vi åt också lax i ugn med grönsaksbulgur. Vilken fin lax du fått tag på. Kul att Oliver också äter och tycker det är gott.