Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 25 april 2012

Lakritsmaränger

Efter några veckors kakfrossa var ju tanken att denna veckan skulle vara kakfri. Sötsaker stod mig upp i halsen och det kändes inte som jag skulle bli sugen på sött på länge. Har gått sådär. Jag skulle i alla fall inte baka något. Misslyckades redan tisdag förmiddag. Hade ett glas med några stackars äggvitor som jag inte kunde med att slänga så jag bestämde mig för att göra maränger. När jag letade recept "råkade" jag hitta ett recept på Lakritsmaränger. Hurra!! I det receptet var det färdig lakritssås men det hade jag ju ingen så jag var ju tvungen att göra egen. 

Började med att smälta några salta lakritssillar i mikron som jag först hade tänkt ha i marängerna. Inte att rekommendera. Blev kletigt och brände fast i skålen. Googlade på recept och hittade ett hos Charlotta. Ville ha riktigt salt smak på såsen så tog några sillar och lite kick. Kokade såsen mycket längre än Charlottas recept. Slutresultatet blev kanon!!


Lakritsmaränger ca 15 st
4 st äggvitor
1,5 +0,5 dl strösocker
1 krm ättika
lakritssås, köpt eller egen
  • Vispa äggvitor, 1,5 dl strösocker och ättika hårt. Skålen ska gå att vända upp och ner och inget ska åka ur.
  • Tillsätt resten av sockret och rör runt.
  • Klicka upp runda klickar på en bakplåtsklädd plåt. Dutta i lakritssås och dra runt med en gaffel så du får lite smak i marängen.
  • Grädda mitt i ugnen på 100 grader i ca 60 minuter. Stäng av ugnen och låt dem stå kvar och torka. Förvara torrt.
Lakritssås
2,5 dl mellangrädde
1 dl strösocker
1 dl sirap
4 st kick (jag tog 2 st kick och 4 st salta sillar)
  • Vispa ihop grädde, socker och sirap i en kastrull. Hacka lakritsen och lägg i kastrullen. Koka upp på svag värme och koka i ca 15 minuter, eller tills den tjocknat.


Ja, så hade jag en massa sås över. Jag föreslog lite glass med lakritssås och lakritsmaräng för Johan på kvällskvisten men han tackade nej (han har lite mer karaktär och försöker vara sund inför Göteborgsvavet). Tycker inte det är kul att sitta själv och äta nåt onyttigt och smarrigt så tänkte först inte ta något. Sen ångrade jag mig. JÄTTEGOTT!!

8 kommentarer:

Katarina sa...

Hur gott är inte det där :) Lakrits som är så gott!

Anonym sa...

jag har bakat maränger med turkisk peppar. Jättegott. Regnet öser ner i Åhus. Kram

Anonym sa...

Vad är kick Gittan

Mårtenssons kök sa...

Jo tack, det förstår vi att du ändå valde att hugga in på detta... Var är liksom Göteborgsvarvet i jämförelse:)

Amy's piece of cake sa...

Ojojoj, så smarrigt. Detta bokmärkes.. du vet väl om att maränger i alla dess former är min absoluta favorit.

Dina maränger ser grymma ut!

Matarkivet sa...

Så läckra de ser ut!

Remsan sa...

Så gott med lakritsmaränger! Blev sugen på att göra små lakritspavlova och fylla. Kanske med vispad grädde och lemoncurd?

Linda-matstugan sa...

Åh, ser supergott ut! Blev verkligen sugen på dina lakritsmaränger nu. Tänk vad Olivers kompisar kommer hänga hos er i tonåren för att få smaka lite på det som bakas och lagas i köket.