Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 8 juli 2010

Jordgubbsmarmelad med Lime och Vanilj

Ojojojoj....vilken marmelad!!! Är ju inte den som saftar och syltar så ofta men när jag hittade detta recept hos Gourmet Morsan kunde jag inte låda bli att testa. Och så enkelt det var!

3 liter jordgubbar
1 kilo syltsocker
1 lime
1 vaniljstång
"Snoppa", tvätta och skiva jordgubbarna och lägg dem i en gryta.
Häll på socker, limeskal, limesaft och en på längden delad och urskrapad vaniljstång.
Koka alltsammans i 15-20 minuter. Skumma vid behov.
Häll upp i varma glasburkar.
Låt svalna.
Ät och njut!


Har endast testat den varm på kardemummaskorpor med ost. Och oj!! Vilken smak!!
Ser fram emot en varm scones med denna marmelad!
Hoppas att jag lyckat med mitt första marmeladkok.
Blev endel så kommer nog ge bort någon burk.

6 kommentarer:

Tina N sa...

Mmm...ser mumsigt ut! Måste dofta underbart! :)

Alltid uppskattat med något hemgjort, när man går bort.

Prova att göra Bär i Rom. Väldigt enkelt det med. Kolla recept på min sida. :)

Johanna sa...

Mmm det dära måste prövas att göras. Som sagt jag e inte heller den som syltar och saftar. Men så enkelt det verkar. Tack för den fina kommentaren förresten.. Vi har liite fullt upp nu under semester´n. Då man ska ta de lugnt :)ha en härlig helg !!

charlotta sa...

det ser fantastiskt ut! jag har aldrig gjort sylt/marmelad själv, någonsin, mest för att jag har haft folk runtomkring mig som är väldigt duktiga på det där... nån gång ska jag ta mig i kragen och göra det själv! :)

hoppas du har en fin sista dag på jobbet innan du går på semester :)

Malin sa...

Vilken spännande marmelad! Doften och smkaen måste vara jättegod! Och kardemumma skorpor och ost till,mmmm!
Hoppas ni får en underbar semester!

Hanna sa...

Ååh vad gott!

Hanna sa...

Ååh vad gott!