Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 18 januari 2012

Årets första semla

Nu är jag tillbaka i götet efter en härlig vecka i skåneland. Mysigt att umgås med föräldrar och vänner i lugn och ro. När man inte är föräldraledig och bara åker ner för en helg hinner man sällan med mycket. Så nu njuter jag av min "ledighet". Hunnit träffa släktingar och vänner som tyvärr inte prioriterats det senaste. Känns otroligt roligt!

I måndags kväll var jag och Oliver själva hemma med mamma. Vi tittade på Idrottsgalan och mumsade på årets första semla. Otroligt god! Luftig bulle, mandelmassa med små mandelbitar i (troligtvis hemmagjord), fluffig grädde och mycket florsocker på locket. Köpt på Konditori Lövet i Hässleholm. Så om ni har vägarna förbi...

Ja, jag vet att Fettisdagen är först den 21 februari i år men jag kunde inte hålla mig längre. Risken finns att det blir fler semlor innan den dagen.


8 kommentarer:

Katarina sa...

Jag börjar också bli sugen på fastlagsbulla (semla) efter att ha sett dem på några bloggar :) Gillar också mandelmassafyllning!

Spanienfrugan sa...

Jasså är det först den 21 februari? Haha, jag har redan hunnit äta 4st när jag vi hemma i Sverige. Tänkte att man fick passa på....:) Är väldigt förtjust i de där bakverken nämligen!

Matarkivet sa...

Jag är lite kräsen när det gäller semlor. Om marsipan/mandelmassan är kladdig och smakar bittermandel går det (fet-)bort, men denna verkar god! Ska nog baka semlor i år, är ju aldrig hemma runt fettisdagen.

Mor Mona sa...

En helt magisk kväll. Fika på goda semlor med en dotter och en liten jollrande Oliver emellan oss med florsocker på kinden och solsken i blick. Smakar gott länge!

Pernilla sa...

håller med om att man inte hinner med nåt när man bara åker "hem" över en helg, det är ju så många man vill träffa och samtidigt vill man mest ta det lugnt...

det borde vara förbjudet att ha fettisdagen den 21'a februari, det finns bra mycket viktigare saker att fira den dagen! och den saken vill inte ha semlor på sin födelsedag för semlor är inte gott, jag är mycket upprörd!

MÅ Gott sa...

Älskar semlor och ska snart sätta i mig en faktiskt! :)

Eleonore- Kokboksutmaningen! sa...

Hihi jag har inte heller kunnat hålla mig från att äta semlor, är uppe i semla nr 5 nu :P

Remsan sa...

Jag funderade faktiskt häromdagen om vi skulle äta semla någon dag. Jag blev så sugen!