Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 12 januari 2012

Blomkålsmos

Har sett det på flera bloggar. Ska tydligen vara väldigt nyttigt. Lågt GI. Dessutom väldigt gott. Ammar man får man en väldigt "pruttig" son. Men så blir det ibland.

Blomkålsmos var ju busenkelt att göra. Bara att koka blomkålsbuketter mjuka i lättsaltat vatten. Sen vispa eller stöta ihop med smör, creme fraiche, vitlök, salt och peppar.

Men det gäller att man gillar blomkål. Det gör inte min sambo så jag passade på att testa detta till lunch en dag. Tillsammans med några överblivna köttbullar och lite tomatskivor. Enkelt och gott! Moset går ju att variera med olika smaksättningar beroende på vad man ska äta till. Kanske lite citron och dill till fisken?!


Har ni testat? Vad smaksätter ni med?

6 kommentarer:

Spanienfrugan sa...

Vet i tusan om jag är så förtjust i blomkål jag heller, men det kan ju vara värt att testa om det är nyttigt ;)

Unknown sa...

Hej! tänkte bara tipsa om att jag just nu har fler tävlingar på gång i bloggen bla kan man vinna fina nagellacker, träningskläder och presentkort på 500 kr på vitvarorSå passa på att gå in och anmäl dig!
Om du inte vill ha sånna här komentarer så ber jag om ursäkt och hoppas du får en bra fortsättning på nya året kram joanna :)

Kim sa...

Rå blomkål diggar jag. Kokt är sisådär, men i mos tycker jag att det är toppen. Bäst gillar jag nog att blanda potatis och blomkål och smaksätta med getost och timjan!

Lotta - Två små kök sa...

Gott! Och populärt bland LCHF:are kan jag tänka mig...

Jag gör hellre som Kim, dock... Blandar med potatis men parmesan i stället för getost och lite persilja!

PS
Skyll på sonen du ;-)

Lisa sa...

Philadelphia-ost i olika smaker är ett enkelt sätt å variera smaken, eller olika sorters hårdostar. :D

Nina sa...

Jag har tänkt himla länge att jag ska testa men har ett visst motstånd mot blomkål. Men snart så! Har dock gjort mos på broccoli och ärter och det är jättegott!