Vinter/Vår

Vinter/Vår

måndag 21 september 2009

Grönsakspasta med Äppelguacemole

Känns lite som jag fått en liten dagisbasill. Lite öm i kroppen i mellanåt, lite ont i halsen och lite trött. Så måndagslöparrundan blev en raskpromenad med lite löpsteg mellan varven. Blev varm iallafall och nöjd över att jag inte bara slängde mig i soffan när jag kom hem från jobbet.

Blev hungrig också så efter dusch blev det mat. Hade massor av grönsaker hemma så det blev en grönsakspasta. Hittade ett recept någonstans när jag surfade runt någon dag på äppelguacenmole. Mosade en mogen avocado. Hackade en vitlöksklyfta, pressade i en halv lime, skalade och tärnade ett litet svensk äpple, salt, peppar och chliliflakes och blandade ihop.
Till grönsakspastan hade jag champinjoner, taggsvamp, paprika i strimlor, en liten morot, en hackad vitlöksklyfta, strimlad svartkål och en tärnad tomat. Allt detta stekte jag i smör och saltade och pepprade. Den sista halva minuten stekte jag med den kokta pastan.


Innan servering la jag en klick med Äppelguacemolen på. Mmmm......


Svartkål är inte så vanligt och hittas nog inte i kvartersbutiken. Smakade som savoykål ungefär. Och kanske lite som grönkål. Var gott att steka lite så den mjuknade. Ett alternativ till spenat.

Mumsfillibaba!

1 kommentar:

dennisMat sa...

Det ser fantastiskt gott ut!