Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 17 september 2009

Fredagsfika

Imorrn är det min tur att ha fredagsfika igen. Självklart ska jag bjuda på äppelpaj med vaniljsås.

Receptet har jag tagit från Leila Lindbloms "a piece of cake". Äppeltantens äppelpaj. I grundreceptet är det äppel och persika men jag tog bara äpple.

Smuldeg:
250g smör (jag tyckte det räckte med 200g)
1,5 dl råsocker (hade inget råsocker så jag tog farin och strö)
1,5dl kokosflingor
2,5dl vetemjöl
1,5dl havregryn

Smula ihop ingredienserna med fingrarna.
Skala och klyfta 8 äpple. Stek i smör, mald ingefära, mald kanel och strösocker. Lägg i en smord form och strö över smuldegen. Enligt receptet ska man hyvla över smör men jag tyckte att det fortfarande räckte med smör. Grädda pajen i mitten av ugnen i 200grader i ca 25 minuter tills pajen är gyllenbrun.Kan knappt bärja mig till imorrn....:)

1 kommentar:

Jenny Penny sa...

Ser riktigt gott ut :D