Vinter/Vår

Vinter/Vår

söndag 27 september 2009

Amerikansk-skånsk helg

I fredags åkte jag ner till Skåne. Johan blev sjuk och bestämde sig för att stanna hemma så jag fick lifta med syster m familj. Kom fram till mamma och pappa ganska sent. Efter 17 år var det dags att träffa Orville och hans dotter Andra. Orville är kusin med morfar och var här för att fira sin 93-årsdag. Förvånansvärt pigg "gubbe" med två nya knän och en ny höft. Fantastiskt kul att träffa honom efter alla dessa år. Andra träffade jag ju för två år sedan när hon var här på mormors begravning. En levnadsglad, aktiv kvinna med många järn i elden.


I lördags var det fest. Mötet mellan Orville och Morfar var underbart att se. Två sega, skojfriska gubbar med mycket att prata om med det kräver en tolk. Vi var totalt 30 pers i åldrarna 2-93 år!!! Blev kusinträff och släktträff. Vi åt varmrökt lax från Hällevik, rostbiff, texmex skinka, potatis,sallad, tzatziki och romsås. Till kaffet hade vi prinsesstårta. Mums!
På kvällen var jag i Hässleholms Kulturhus och lyssnade på Local Heroes tolkningar av Springsteen-låtar. Det var ju framförallt för Johans skull som jag bokade detta tidigt i somras men Anna fick ta hans plats. Christina och Patrik var också med. Lokala artister som Annikafiore, Monia Sjöström, Sophie Rimheden, frontsångarna i The Hittills, Loserville och Joddla med Siv gjorde ett bra jobb på scen och jag blev riktigt imponerad. Ledsen att Johan missade detta! Efter konserten gick vi till en Thairestaurang som ligger i Tropic Star´s gamla lokaler. Väldigt god Thaimat och förståss en Singha till det. Idag, söndag, tog vi farväl till de amerikanska gästerna och styrde åter kosan mot Göteborg. En helg går snabbt. Tack Christoffer och Emma för sängplats och frukost. Tack mamma för skjuts, mat och som alltid förstklassig uppassning:). Dags att planera resa till Chicago... om inte Orville hinner hit ingen innan det.....

Inga kommentarer: