Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 3 juni 2011

Färsk pasta med Ratatouillegrönsaker

I går var jag ledig och på blixtvisit i Skåneland. Fixade lunch åt pappa och brorsorna med respektive. Enkel mat som sköter sig själv. Fräscht en ljummen sommardag. Receptet hittade jag i senaste numret av Laga Lätt (6/11). Såhär gjorde jag:

6 portioner
1 zucchini
1 aubergine
2 röda paprikor
1 gul paprika
1 ask körsbärstomater
1 tsk torkad timjan
2 msk olivolja
salt och peppar
1 pkt bacon (jag tog två)
2 pkt färsk pasta
1 kruka persilja
parmesanost
  • Skölj och tärna zucchini, aubergine och paprika. Skölj och halvera tomaterna. Lägg grönsakerna på en plåt. Strö över timjan och ringla över olivolja. Salta och peppa. Rosta i 225 grader i ca 20 minuter eller tills grönsakerna fått fin färg.
  • Skär baconet i tärningar och knaperstek. Låt rinna av på hushållspapper.
  • Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen när grönsakerna börjar bli klara. Blanda pasta, bacon och grönsaker. Hacka persilja, riv parmesanost och strö över pastan.
Serverade med en kall sås på grekisk yoghurt, hackad gräslök, salt o peppar. Rätten funkar perfekt som ett vegetariskt alternativ utan bacon. I grundreceptet var det inte parmesan utan smulade brödkrutonger i stället.

8 kommentarer:

Katarina sa...

Detta är så i min smak :)

Matarkivet sa...

Ser jättegott ut!

Mor-Mia sa...

Både ser och låter väldigt gott!

Erika Skogly sa...

Låter fräscht!

Matglad sa...

Är det gräslöksblommor som dekoration? Ser jättefint ut!

charlotta sa...

det låter ju alldeles ljuvligt! och gott med såsen, jag har massor med gräslök hemma som jag måste börja använda upp.

Pernilla sa...

det låter fantastiskt gott och ser likadant ut också :)

nej, konstigt nog var vi inte ensamma på håkan, men han skötte sig galant ändå tack och lov! hoppas seinfeldt gjorde detsamma!

Therese sa...

Så fint med blommor i maten!