Vinter/Vår

Vinter/Vår

onsdag 15 juni 2011

Currykyckling och färsk vitkål

I går gjorde jag en smarrig kycklingcurrygryta med räkor. Serverade med råris och sallad på färsk vitkål. Såå gott!! Passa på att frossa i färsk vitkål nu. Strimla grovt och blanda med olja, vinäger, salt och peppar. Massera med händerna. Servera direkt. Blir inte lika bra om den står länge tycker jag. Blir lite vattnig.

Kycklingcurrygryta med Räkor
4 kycklingfileér
1 röd paprika
10 st champinjoner
2 st vitlöksklyftor
2,5 dl matlagningsgrädde
2 dl creme fraiche
curry madras
cayennepeppar
spiskummin
gurkmeja
salt o peppar
mango chutney
frysta räkor
  • Strimla kycklingfileérna och bryn dem i smör. Ställ åt sidan.
  • Strimla paprika, skiva champinjoner och hacka vitlök. Fräs i smör. Tillsätt kycklingen och pudra över kryddorna och fräs en stund tillsammans.
  • Tillsätt grädde, creme fraiche och mango chutney. Koka ihop och smaka av med eventuellt mer kryddor.
  • Tillsätt de frysta räkorna till allra sist. Koka upp och servera.
Snygg pippi-gul färg. Serverade med råris kokt i buljong. Ingen snabbvariant. Nä, Risentas som ska koka i 45 minuter är bäst. Använde René Voltaires Lantbuljong som jag fått av syrran.
***

5 kommentarer:

Nina sa...

Mmm, låter verkligen smarrigt! Det receptet får hamna i min receptbok direkt!!

Remsan sa...

Vi frossar i färsk vitkål nu. Bäst är den som du beskriver, strimlad och bara en kort stund i vinägett. Har aldrig förstått dem som kokar den innan de gör sallad på den.
Grytan låter jättegod, helt i min smak.

Erika Skogly sa...

Låter väldigt mumsigt!

Anonym sa...

Det där receptet med gurry lät vansinnigt gott! Den ska jag lägga i "prova-på-högen" :-)
Ha en skön helg!

karin - trattoria sa...

gott! :D